YUGOslavija još živi: U Americi se još vozi 408 yugića!

Iako je od „posla vijeka” prošlo tri decenije, nekadašnji ponos Jugoslovenske auto-industrije još uvijek se „kotrlja” po američkim putevima, i to u ne malom broju.

Istraživanje kompanije „Eksperian” pokazuje da ih je još 408 preostalo, i to registrovanih. Većina otpada na očuvane kolekcionarske primjerke, a značajan udio ima i najatraktivnija kabrio verzija. U svakom slučaju radi se o pristojnom broju 30-godišnjaka s obzirom na to da su ga mnogi smatrali i proglašavali „najgorim automobilom na svetu”.

Koliko je zahtjevno i zatvoreno tržište u Americi, pokazuje podatak da od evropskih marki tamo ima 197 „renoa“, 630 „pežoa”, ali i čak 3.135 „opela”, i to navodno većinom GT-a, „manti” i sličnih atrakcija. „Lanča” je zastupljena s 97 primjeraka, „trijumf” sa svega 141 primjeraka. „Mercedes” i „Folksvagen” su druga priča, ali i japanski i korejski automobile biju bitku da osvoje i ostanu na tom tržištu.

Kada je krenuo naš mališa iz Kragujevca u osvajanje Amerike, u prospektu je bilo odštampano: „Kolumbo je otkrio Ameriku, a Amerika jugo”. Iako je prodaja bila dosta dobra, i u početku vladala prava jagma, Amerikanci nisu bili oduševljeni ovim automobilom i često su govorili da je ovo automobil koji više gurate nego što vozite. Ipak iako je bio na lošem glasu, u Americi je ovo vozilo prodato u 141,651 primjeraka.

Osim zapaženih filmskih uloga, doživio je čak i umjetničku izložbu „Jugo Nekst”, a nedavno ga se prisjetio i „Njujork Tajms” pričom o vlasnicima koji se danas s ponosom u njemu voze.

Da se stvari mijenjaju, dokazuje i primjer američke aukcijske kuće koja je „jugo” stavila u ponudu i uspješno ga prodala za čak 12.100 dolara. Riječ je bilo o modelu GVC kabriolet iz 1990. godine. Samo ih je 75 stiglo u Ameriku, a ovaj je bio posebno čuvan, pa je ukupno prešao tek 592 km.

„Jugo” je često kritikovan zbog kvaliteta, pouzdanosti, nepostojećih sigurnosnih sistema, slabih performansi i relativno visoke potrošnje za svoje dimenzije i zapreminu motora. Sa druge strane, oni koji su ga posjedovali, uglavnom su bili zadovoljni posebno kada se pogleda da je početna cijena iznosila samo 3.990 američkih dolara, bar hiljadu manje od sljedećeg najjeftinijeg.

Inače, američkim putevima trenutno vozi 283.794.368 automobila. Najviše je „Fordovih”, 43.216.100, sledi „ševrolet” s 39.815.092 primjeraka i „tojota” s 35.187.246 automobila.