Facebook bi da napravi Instagram za djecu: Stručnjaci žestoko protiv te priče!

Jedine dvije „organizacije” koje koriste termin „korisnici” za svoje kupce i članove – narko-mafija i industrija softvera. – Bivši članovi menadžmenta „Googlea”, „Facebooka”, „Pinteresta”, svojoj djeci ne dozvoljavaju da koriste telefone u ove svrhe

I ko nije gledao „Društvenu dilemu” zna nešto o zamkama socijalnih medija. A ko je gledao ovaj dokumentarac u kojem neki od glavnih arhitekata društvenih mreža govore o tome kakvu vrstu zavisnosti stvaraju, burno negoduje na vijest da „Facebook” planira da stvori „Instagram” za djecu mlađu od 13 godina.

Mark Zakerberg je i ovaj put digao veliku prašinu u javnosti, toliku da su se angažovali američki tužioci s namjerom da ga spriječe da planove sprovede u djelo. Oni su šefu i tvorcu „Facebooka” uputili pismo u kojem podvlače da „korištenje društvenih medija može biti štetno po zdravlje i dobrobit djece koja nisu naučena da se snalaze u izazovima naloga na društvenim mrežama”. Poenta njihovog obraćanja jeste – niti je djeci mjesto na društvenim mrežama kakva je „Instagram”, niti će ih  „Facebook” tamo zaštititi.

Uz četrdesetak tužilaca, pismo su potpisali i advokati, koji valjda na ovaj način daju na znanje da su spremni i da se, koristeći sutra sva pravna sredstva, suprotstave Zakerbergu ako ih ne posluša. Američki tužioci, a ima ih iz New Yorka, Teksasa, Kalifornije, Nebraske, Ohaja i Jute, primjećuju da „Facebook” ne služi da podmiri potrebe ljudi već potrebe stvara – jer se ova platforma prvenstveno obraća djeci koja inače nemaju ili ne bi uopšte imali naloge na „Instagramu” da nekome iz ove kompanije nije sinula zamisao da ih uvuče u ovaj svijet.

O kreiranju potreba korisnika od strane socijalnih medija i stvaranju zavisnosti, upravo u „Društvenoj dilemi” govore oni koji su pobjegli iz ove industrije nakon što su se svojevoljno uključili u stvaranje „Googlea”, „Instagrama” i „Facebooka”.

Oni društvene mreže porede sa bilo kojom drugom zavisnošću. U dokumentarcu govore bivši dizajner u „Googleu”, Tristan Heris, koji je sa Azom Raskinom osnovao Centar za humanu tehnologiju, tvorac čuvene opcije „like” na „Facebooku”, Džastin Rozenstajn, bivši direktor „Pinteresta”, Tim Kendal, i pionir virtuelne realnosti, Džeron Lenier.

Oni objašnjavaju na koji način ove kompanije eksploatišu sopstvene korisnike radi finansijske dobiti. Pojašnjavaju kako su dizajnirane mreže da uvlače ljude toliko da stvaraju zavisnost uticajem na mentalno zdravlje. Tema je i upotreba takvih prilika u političke svrhe i jasno – širenju teorija zavjere. Oni priznaju da su ugasili naloge na društvenim mrežama nakon što su pobjegli iz ove mašinerije ili su maksimalno ograničili njihovu upotrebu. Svojoj djeci ne dozvoljavaju da koriste telefone u ove svrhe. Nakon što je Džef Orlovski dao zeleno svjetlo „Netflixu” da emituje njegov dokumentarac, dobar dio onih koji su ga gledali trajno su ugasili naloge na društvenim mrežama.

Moguće da su neki od njih tužioci i advokati ali i članovi kampanje „Za djetinjstvo bez reklama” koji misle da pitanje uplitanja djece u „Instagram” svijet ne treba da stvara dilemu već jasan stav da mališanima tamo nije mjesto. Oni, kao i bivši programeri svjetskih informatičkih kompanija u dokumentarcu, vjeruju da je internet ionako već otišao predaleko. Tvrdnje potkrepljuju činjenicama da „Facebook” u prošlosti nije uspio da zaštiti interese djece na svojim platformama. U pismu su naveli da su izvještaji medija iz 2019. godine ukazali da je aplikacija „kids messenger”, za uzrast od šest do 12 godina, imala bitnu grešku u dizajnu koja je omogućila mališanima da zaobiđu ograničenja na mrežnim interakcijama i pridruže se grupnim ćaskanjima sa nepoznatima, a da to prethodno nisu odobrili njihovi roditelji.

S tim u vezi je Udruženje za zaštitu djece od nasilja sprovelo studiju koja otkriva da su pedofili sve učestaliji na društvenim mrežama i da najviše koriste „Instagram” da namame djecu. Navode da je policija u Engleskoj i Velsu u periodu od pola godine zabilježila i do 2.000 „incidenata” seksualne konotacije koja uključuju djecu, a za šta koriste „Instagram” u 32 posto slučajeva, potom „Facebooka” 23 posto i „Snapchat” u 14 procenata. Ovo udruženje je nakon obavljene studije tražilo da se novim zakonom društvene mreže natjeraju da zaštite djecu.

A u upravi kompanije „Instagram” navode da su uzbuđeni jer planiraju da razviju dječju verziju aplikacije. Ovaj projekat smatraju važnim za omladinu pa su ga stavili na listu prioriteta. Kažu da će se fokusirati na dvije važne stvari a to su privatnost, kako bi osigurali najsigurnije moguće iskustvo tinejdžerima i kreiranje verzije koja će osigurati sigurno korištenje mlađima od 13 godina, kojima je trenutno zabranjen pristup. Zanimljivo je da ovo interno saopštenje stiže svega dva dana nakon što je „Instagram” priznao da mora da učini više da zaštiti najmlađe korisnike. Dječja verzija sadržati će obaveznu provjeru starosne dobi korisnika i roditeljski nadzor.

Ali njihovi oponenti tvrde da će ova verzija, ako zaživi, potkopati zdrav razvoj djece. S tim u vezi su neki od sagovornika dokumentarca „Društvena dilema” primjetili da su jedine dvije „organizacije” koje koriste termin „korisnici” za svoje kupce i članove – narko-mafija i industrija softvera. 

Ostavite komentar