Budući da je pandemija građane širom svijeta primorala da još više digitalizuju svoje živote, veći je broj onih koji su velikim tehnološkim kompanijama ukazali potpunije povjerenje nego inače.

Zbog karantina i socijalnog distanciranja milioni građana su počele više da zavise od online servisa, koji su tokom 2020. služili za skoro sve aspekte života – od održavanja video sastanaka do online kupovine. Tako su kompanije kao što su Apple, Amazon, Google i Facebook dobile veću kontrolu, a milioni građana u Kini su se okrenuli kompanijama Baidu, Alibaba, Tencent ili Xiaomi. Zvijezde „online kapitalizma“ su time još jednom pokazale da su otporne, skoro nepobjedive, i da funkcionišu kad sve ostalo zakaže.

Sa značajem rastu i vrijednosti dionica, pa je Facebook, na primjer, zabilježio rast od 35%, Amazon od 67%, a Apple od 68%. Zoom, koji je osnovan još 2011, tek je 2020. došao u fokus, a zahvaljujući većoj potrebi za online prostorima za održavanje sastanaka. Usporedo sa rastom se sve više govori i o tome da velike kompanije dobivaju sve veću kontrolu nad korisnicima, pa se podiže glas protiv akvizicija kao što je ona u okviru koje je planirano da Google preuzme Fitbit. Eksperti ističu da se Googleu, te drugim gigantima, ne može vjerovati do kraja. Velike kompanije se optužuju i za to da uništavaju male privatne preduzetnike, što je još jedan korak ka potpunoj prevlasti.
x
Istina je da ciljani marketing nije nova pojava, ali veća zavisnost od online platformi donosi i veće kapacitete za prismotru i kontrolu građana. Zbog toga se, kako se tvrdi, očekuju i nove uredbe, koje bi trebalo da ograniče uticaj velikih kompanija, a prije nego što bude prekasno.
Izvor: The Japan Times