StartUP ili IT : Mladi pokušavaju a pravi uspjeh prave oni sa 40 godina !

Bilo je potrebno da jedan preduzetnik zamisli termostat u svojoj modernoj kući kao lijepu stvar. Taj preduzetnik je Toni Fadel, koji je poslije decenija provedenih u tehnološkoj industriji, otkrovenje doživio u 41. godini.

On je svoju ekspertizu upotrijebio za pokretanje nove kompanije, Nest, uz pomoć kolege iz Applea 2010. godine.

Nest termostat odlikuju uglađen i intuitivan dizajn, povezanost sa smartfonom i sposobnost da uči navike vlasnika. Nekoliko godina od osnivanja Nesta, Google ga je otkupio za 3,2 milijarde dolara.

Fadelovo bogato iskustvo i relativno kasne godine u kojima je pokrenuo Nest tipični su za najveće preduzetnike našeg doba koji rijetko postižu uspjeh po završetku, ili napuštanju, fakulteta.

To je utvrdio tim ekonomista posle analize kompanija sa visokim rastom u SAD. Istraživanje je objavljeno u časopisu American: Insights.

Istraživači su posmatrali startapove pokrenute između 2007. i 2014. godine i analizirali najboljih 0,1 posto – definisanih kao oni sa najbržim rastom u broju zaposlenih i prodaji. Prosječan broj godina osnivača tih kompanija bio je 45.

Postoje i kontraprimeri. Mark Zakerberg imao je 19 godina kada je sa prijateljem pokrenuo Facebook. Bil Gejts je imao 19 kada je stvoren Microsoft. Stiv Džobs 21 kada je nastao Apple. Priče o nastanku ovih kompanija doprinose oblikovanju mita da su tvorci tehnoloških inovacija vunderkindovi.

Istraživanje ekonomista Pjera Azuleja sa Instituta za tehnologiju u Masačusetsu, Bena Džonsa sa Univerziteta Nordvestern u Ilinoisu, Dž. Danijela Kima sa Univerziteta u Pensilvaniji i Havijera Mirande iz Kancelarije SAD za popis stanovništva, nudi prvi sistemski račun godina osnivača startapova sa visokim rastom u SAD.

Prethodna istraživanja pokazala su da su vlasnici manjih preduzeća uglavnom u kasnim tridesetim i četrdesetim; ali većina malih preduzeća ostaje mala, bilo da je riječ o restoranima ili prodavnicama. Ona su važna, ali nemaju centralnu ulogu u inovacijama, prenosi Nedeljnik.

Mlađi ljudi skloniji su rizicima, a sirova sposobnost rješavanja problema, ono što psiholozi nazivaju fluidnom inteligencijom, na vrhuncu je u ranom uzrastu. Do trenutka kada dostignemo dvadesete godina ona već počinje da opada.

Preduzetnički uspjeh ipak nije samo funkcija sirove inteligencije i sklonosti ka preuzimanju rizika. On zavisi od skupa faktora koji se, kako se čini, unapređuju s godinama.

Fadel je u Silicijumskoj dolini počeo da radi ranih devedesetih, prvo u kompanijama General Magic i Philips Electronics. Dvehiljaditih je prešao u Apple na čelo inženjerskog tima koji je stvorio digitalni muzički plejer iPod i imao važnu ulogu u stvaranju prvih modela iPhone-a. Nest je osnovao 2010. godine sa Metom Rodžersom, mladim inženjerom zaposlenim u kompaniji Apple.

Fadel je ispričao da je, pošto je napustio posao, sa porodicom obilazio svijet i dizajnirao eco-friendly kuću na jezeru Taho u Kaliforniji, ali da je bio nezadovoljan robustnim termostatima koje su mu izvođači radova ponudili.

“Bili su ružni, prevaziđeni”, kaže Fadel. “Bilo je mnogo stvari koje sam morao da naučim kako bih na kraju uspio da stvorim ono što sam zamislio.”

O dizajnu je učio u kompaniji General Magic, a o upravljanju timovima i finansijama u Philips Electronicsu. U kompaniji Apple, Džobs mu je pokazao kako da stvori iskustvo, od pakovanja do poruke kupcu.

“Kada ste stariji, počinjete da razumijete i postaju vam potrebne druge stvari”, dodaje Fadel.

Ostavite komentar