Zašto je više od milijardu ljudi kupilo ove makaze?

Klasične narandžaste makaze marke Fiskars ikoničan su predmet koji je odolio ispitu vremena. Ovih dana slave 50. rođendan.

narandzaste_makaze

Makaze su djelo dizajnera Olofa Bekstroma, a kompanija Fiskars koja ih proizvodi tvrdi da ih je prodala u više od milijardu primjeraka.  Tako u njihovoj domovini Finskoj danas niko ne kaže “dodaj mi makaze”, već “dodaj mi fiskars”, s obzirom na to da više niko ne posjeduje druge makaze.
Za prodajni uspeh Fiskars makaza većinom je zaslužna njihova ergonomija, koja nije postignuta posebnim oblikom, već materijalom.
U vrijeme kada su prvi put proizvedene – 1967. godine, makaze su većinom bile izrađivane od teškog gvožđa, a koristili su ih krojači. Te krojačke makaze bile su vrlo skupe, pa je Fiskars preuzeo njihov oblik i proizveo ih od jeftinijeg materijala – plastike. Umjesto kovanog gvožđa, oštrice su napravljene od čelika koji u sredini drži komad metala. Cijeli proces proizvodnje postao je vrlo jednostavan i jeftin, a upravo su tada makaze postale pristupačnije širokim masama, kaže potpredsednica Fiskarsovog marketinga Marika Orkamo.
Kada su proizvedeni prvi primjerci, makaze je trebalo da dolaze u tri boje – crvenoj, crnoj i zelenoj. Međutim, čovek koji je bio zadužen za miješanje plastike nije video ostatke boje u mašini, pa je tako došlo do njihovog miješanja. Nastale su narandžaste makaze, koje su se najviše svidjele članovima odbora kada su prvi put predstavljeni svi primjerci.
Iako boja nije mijenjana do danas, dizajn jeste u manjoj mjeri. Riječ je o uglu za sječenje radi poboljšanja performansi, kao i zamijeni trajnije i čvršće plastike 1980-ih.

Ostavite komentar