Dekodiranje PR slučaja : Nedjeljna panorama, Izetbegović, Azra, Belan i jalija

Ko se još sjeća porodice Šaćirbegović koja se onomad sa Kovača u Sarajevu odselila u daleku Ameriku? Slabo ko, kod nas još neko i spomene Azizu Šaćirbegović majku nama djeci posebno simpatičnog Muhameda Šaćirbegovića koji je nakon Ninja kornjača i April O Neal bio prvi bošnjo-amerikanac koji nam se uselilo u domove putem televzijskog ekrana netom nakon dolaska stalne isporuke struje u naš grad – Sarajevo.

sacko

Nije prošlo mnogo vremena od rata a Shachirbey ili Muhamed Šaćirbegović postade veleposlanik Bosne i Hercegovine pri Ujedinjenim narodima i kao takav je bezbeli trebao da uradi nešto veliko za Bosnu i Hercegovinu i mlade generacije kojima je bio idol u tom postratnom i teškom vremenu.

Nismo čekali mnogo,  Sachirbey je odlučio da komercijalizira poznanstvo sa frontmanom globalno popularne muzičke grupe U2 i to ni manje ni više sa Bono Voxom, nakon koga je u fokusu bio i Muhamed Ali i mnogi drugi poznati i veliki ljudi tog vremena. Naravno Shachirbey se nije štedio, zadaci su bili ispred njega, organizacija koncerta U2 u Sarajevu koja se prvi i zadnji put desila 23. 09. davne 1997. godine.

10

Naravno posao veleposlanika nije lagan, isti zahtjeva ljubav sa strancima pa Shachirbey nije skrivao svoje emocije kada je slavni Bono Vox u pitanju

b71167722ca4f0816179958716725192

A volio je Shacirbey stisnuti ruku i snažnog Muhameda Alija.

57548c51-c1f0-4053-85f2-1d3d0a0a0a80-sacirbegovic-ali-preview

To nije sve, Alijevi zagrljaji su tih postratnih godina bili iznimno potrebni svima nama koji smo izašli iz rata, a kako smo svi nismo mogli otići do daleke Amerike niti je Alijeva snaga bila tako moćna da nas sve zagrli naš tadašnji predsjednik, rahmetli Alija Izetbegović je prihvatio tople prijateljske zagrljaje kojima je kumovao nimalo slučajno tada mladi veleposlanik Shacirbey.

muhammad-ali-alija-izatbegovic1

Ljubav mladog Shacirbeya i Bosne i Hercegovine je trajala i dalje, iako koncerata i slavnih osoba nije bilo više na vidiku, ali trebalo je graditi državu, diplomatske veze sve do 2002. godine kada Finansijska policija Federacije BiH podnosi kantonalnom tužilaštvu u Sarajevu kaznene prijave protiv 29 bivših i sadašnjih dužnosnika Ministarstva vanjskih poslova BiH. Prvooptuženi u tom procesu bio je vjerovatno nagađate baš Muhamed Šaćirbegović, idol naše generacije. Logično, Muhamed je dvojno državljanstvo pa nije do kraja procesuiran ali je tih godina nestao sa političke mape BiH a s njim su nestale i njegove veze i poljupci.

Godine su prolazile, rock and roll u BiH je zaboravljen, godine su pojeli narodnjaci i realitiy programi. Niko više nije doveo velike i poznate face u Bosnu i Hercegovinu. Dolazili su nam predsjednici i političari, voljeli su nas i Turci i Amerikanci i poneki Švabo ali zvijezde su doslovno nestale i zaboravljale se.

silajdzic_izetbegovic_erdogan

Međutim, kolege iz drugog entiteta su narod intenzivno napominjale da pjesma i veselje još žive ali se na žalost muzički trendovi nisu slagali a i Bono Vox koji je državljanin ove male zemlje je zaboravio na svoju domovinu

Godine su se nizale, ljudi su se upošljavali, granice su postajale stvarnost a nacionalizam i idelopoklonstvio je donosilo mnogo glasova. Išli smo po principu svi za svoje, plašili smo se različitosti a strah u kosti su nam utjerivali oni drugi i drugačiji.

Sve se promijenilo kada je u zatvoru umro Slobodan, pa onda na slobodi Tuđman i Alija. Lidera nije više bilo među živima ali su ideologije ostajale i opstajale – svaka za sebe u borbi za vlastitu demokraciju i demokratiju.

I baš kada smo pomislili da se sve stišalo, da smo trajno izgubili notu urbanog štiha, kada nas je napustio i dobri duh Sarajeva a s njim trajno kofere spakovao i rock and roll osvanula je kišna nedjelja, 7. 8. 2016. godine kada smo na naslovnici dnevnih novina Avaz mogli vidjeti potpuno novu sliku predsjednika sa gitarom u ruci uz naslov : „Gitara me podsjeti na mladost“ i sa sitnim podnaslovom : „Volim „Azru“, „Bijelo dugme“, „Stinga“.

Nakon čitanja naslova i podnaslova svi su mogli sebi reći da ulazimo u novi period i da će promjena na političkom terenu biti te da nova era političkih komunikacija na našim prostorima definitivno kroji sebi put.

Za one koje ne zanima politički PR i političke komunikacije ova priča definitivno prestaje u ovom momentu. Oni koji se ipak zanimaju za struku političkih komunikacija i odnosa sa javnostima ili su se nekada sreli sa tim zanatom mogu nastaviti čitati jer počinjemo raditi ozbiljnu analizu jučerašnje ekskluzivne objave u dnevnim novinama Avaz.

Hajde da onda krenemo od početka, naime o članu Predsjedništva BiH znamo mnogo već iz prethodnih epizoda koje su prezentirane njegovim glasačima. On je kako to vole istaći gradski momak, iz haustora, fini dečko koji je bio uzoran i tako se ponašao od početka do sada. On je momak čiji je život u prošlom sistemu bio težak ali se izborio za svoju poziciju uz mudrog oca i postao njegova adekvatna zamjena. Od momenta obavljanja javnih funkcija Bakir Izetbegović je bio odmjeren, mudar, čovjek od vjere i diplomatske reputacije, uvijek ozbiljan i usmjeren na očuvanje BiH i naroda koji ga bira za svog vođu.

To bi bila slika Bakira Izetbegovića u očima prosječnog glasača Bošnjaka koji vjerno (ako to ne radi radi posla u državnoj upravi i plaće ili dodatnih poslovnih transakcija u privatnom sektoru) vjerno glasa za stranku koju vodi Izetbegović ili za njegovo mjesto u predsjedništvu BiH.

Moramo priznati Izetbegović mlađi je uspješno držao reputaciju naslonjenu na strogi i oštro oblikovani brand oca koji je u najtežim momentima vodio narod i stranku sve do kišne augustovske nedelje kada se očito pojavila potreba da Izetbegović postane ponovo urbani momak iz haustora koji svira gitaru, ima psa čuvara, izlazi i bez kravate te ima harmoničan brak.

Hajde da počnemo sa analizom kao prosječan galasač, naime Bakir Izetbegović je sve pa zašto ne bi bio i cool u momentima kada ne govori o politici, zaista zašto ne osim ako …. ?

odgovor je osim ako se politička situacija u svijetu mijenja iz minute u minutu te se povlače nove crte na geopolitičkoj mapi kojima će u budućnosti odgovarati cool lider koji svira gitaru, voli rock and roll, uči od Alije ali i od jalije i ima opasnu zvjerku – psa čuvara.

Sada su stvari malo jasnije, a samim tim je jasna i potreba za rebrandingom predsjednikovog lika i djela u jednoj kišnoj nedjelji.

  1. Idemo od početka, naslovna strana Avaza dominira glavnim naslovom koji prodaje novinu ali baš kao što smo naučili, najbitnije je da novine čitamo od dna ka vrhu, tako da je tekst sa naslovnom slikom Bakira Izetbegovića koji drži i svira gitaru potpuno ozbiljan i fokusiran na sjećanja na savršenom mjestu na naslovnoj strani. Avaz se kao dnevna novina pokazao kao savršen partner i dobar saveznik u kreiranju ove PR priče.

57a71e70-8068-41fe-97fd-1af80a0a0a64-bakir-izetbegovic-100-718x446

Cilj fotografije je potaknuti glasače i simpatizere generacija koje su bliske Izetbegoviću da se sjete mladosti, lijepih dana i muzike koja je dominirala radio stanicama tih dana. Naravno, autori teksta nisu zaboravili obaviti PR zadatak do kraja. U blic pitanjima koja su postavljena Izetbegoviću on jasno definiše svoj muzički pravac te naglašava da sluša Azru, Dugme ( urbani slang za bend Bijelo Dugme) ali i Nenu Belana i naravno pravi prelazak na nezobilazne Stevie Wondera, Stinga, Santanu pa čak i BB Kinga što Izetbegovića stavlja u kategoriju i svjetskih i lokalnih urbanih momaka koji su dominirali rock and roll scenom 197otih i zvucima gitare osvajali srca djevojaka. No to nije sve, fotografija krije još važnih detalja, kao što su raskopčana jednostavna bijela košulja, kratki rukavi i nedovoljno ispeglane pantalone što ga svrstava u narodne potpuno casual tipove koji vole uživati u slobodi, miru, rock and rollu i životu koji je bogat detaljima iz mladosti.

57a71e7d-37e8-449a-8138-1b1e0a0a0a64-bakir-izetbegovic-101

Naravno, uvodna slika i naslov su samo šlag na torti ovog savršeno izbalansiranog PRa. Naime, prilog novine Avaz skriva novu naslovnu fotografiju Bakira Izetbegovića u društvu kućnog ili avlijskog ljubimca.  Svaki ozbiljan PR će zastati kod ove fotografije, iako naslovna slika prati priču o Izetbegoviću kao ljubitelju životinja i nekome ko može izdavati naredbe i (kako on kaže u tekstu) „zvjerkama“, i dalje je intesantan izbor psa jer je Cane Corso primarno borbeni pas, samim tim se pokazuje snaga Izetbegovića koji bira takvog psa kao čuvara. Posebnu pažnju treba posvetiti ogrlici na psu što pokazuje da je pas nemiran te se može oteti kontroli vlasnika svakog trenutka. Interesantno je napomenuti da najznačajniji lideri u svijetu umjesto opasni pasmina biraju pudlice no izbor je uvijek u očima vlasnika i u taj segment se ne treba miješati.

obama

Cijelu fotografiju naslovnice „Panorame“ ublažava naslov : „Volio bih nepoznat otići u Jerusalem“. Takav naslov je ipak namijenjen islamskim vjernicima koji su ostali šokirani prvom slikom grljenja psa te ima za cilj isticanje Izetbegovićeve skrušenosti prema Bogu i svetim mjestima poput Jerusalema u kojima se nalaze najvažnija svetišta Islama. Dodatan akcent je na riječi „nepoznat“ što pokazuje da je Izetbegović dovoljno poznat ili već prepoznat lider širom svijeta te da bi mu se bilo teško sakriti od prijatelja iz svijeta diplomatije čak i u dalekom Jerusalemu.

Prosječan čitalac je već okrećući prvu stranicu „Panorame“ zainteresiran za sitne detalje iz privatnog života te je i tu Avaz uradio odličan posao sa setom fotografija iz rane i malo poznije mladosti Bakira Izetbegovića s ciljem buđenja sjećanja na djetinjstvo, slobodu i veliku državu u kojoj smo živjeli skromno, radnički i jednostavno potpuno lišeni svake vrste luksuza što se itiče i kroz blic pitanje o prvom automobilu „Stojadinu“ kojeg je vozila velika većina Bosanaca i Hercegovaca u zemlji koja se zvala Jugoslavija.

stojadin_pljacka_alo

Naredna primarna fotografija koja će zaokupiti pažnju čitaoca je fotografija bračnog para Izetbegović sa podnaslovom „Sebija i Bakir Izetbegović : “U dobru i zlu više od 30 godina“ Ova fotografija govori o harmoničnom bračnom životu Bakira Izetbegovića te ima za cilj da naglasi bitnost porodice i braka u bosanskohercegovačkom društvu ali i tradicije u kojoj muškarac dominira bračnom zajednicom ali je žena siguran i stabilan stub na koji se muškarac može osloniti. Međutim nikako ne bi trebalo propustiti važne detalje ove fotografije. Primarna je potpuna opuštenost bračnog para koji uživa u posjetu inostranstvu u ovom slučaju radi se o Italiji, te outfitu koji ima za cilj da kaže mi smo moderni svjetski ljudi koji mogu predstavljati svoj narod u Evropi i svijetu. Bitno je obratiti pažnju na zavrnute rukave košulje koji govore u prilog razmišljanju o poslu čak i na odmoru, te detaljima poput sata i ključa u rukama Izetbegvića koji simnboliziraju brzom prolasku vremena tokom trenutaka odmora te posvećenost državničkim obavezama koje bi mogle svakog trenutka da iskrsnu i prekinu harmoničan odmor te lidera odvedu na radno mjesto tj u Predsjedništvo BiH gdje donosi važne odluke po svoj narod i državu.

57a71e34-b790-48ed-9550-1af80a0a0a64-bakir-izetbegovic-106

Naredna fotografija nije toliko bitna ali ima za cilj da vrati glasača i promatrača u neko bolje vrijeme kada smo svi bili mladi i kada smo studirali. Izetbegoviećva fotografija iz mladih dana ponovo promatraču i potencijalnom glasaču govori o slobodi, hipi pokretu i danima provedenim uz knjigu ali i uz jaliju od koje je kako sam navodi Izetbegović učio. No, novinari na ovoj stranici prave propust sa istaknutim naslovom koji kaže „Bog mi je dao sve, ako sam nešto propustio, do mene je“ što govori u prilog pobožnosti Izetbegovića koji je ako se orijentišemo na naslov na pravom putu od samog početka jer ga i sam Bog nagrađuje, ali ako ipak i postoji neki propust onda je isti napravio čovjek a nikako Bog što dodatno pojačava bitnost religijskog momenta kod Izetbegovića.

57a71ffb-d3a4-4e32-ba8f-1bb20a0a0a64-bakir-2-718x446

Za one koji su nakon uvodnih fotografija ipak odlučili da pročitaju kompletan intervju posebno je interesantno rastumačiti način na koji se priča priča. Primarno je zapaziti da se ipak radi o intervjuu sa državnikom koji ne „otvara dušu“ tako lako ali je to uradio ekskluzivno za Avaz. Bitno je zapaziti da se već na početku jasno definiše da je Izetbegović čovjek koji nema mnogo prijatelja što je i naglašeno već na početku teksta u segementu „rijetki prijatelji“. Naglašena je nota ozbiljnog poslovnog i porodičnog čovjeka koji voli svoju porodicu ali i psa kojem se obraduje u dvorištu i supruzi koja je „uvijek dobro raspoložena“ u kući te da se radi o čovjeku koji se služi modernim tehnologijama pa čak i društvenim mrežama jer kako se naglašava u tekstu „sluša pjesme na YouTubeu“.

U daljem tekstu se ističe kako je izetbegović radan i vrijedan jer „radi cijelog ljeta bez pauze“ što pokazuje njegovu žrtvu prema poslu i državi ali i čovjeku koji voli opuštanje pa tokom jeseni posjeti „Austriju i Italiju“ u kojima posjećuje jezera i vozi se sanjkama koje vuku konji. Kod kreiranja PR kampanja je posebno bitno istači sve karakterne karakteristike čovjeka a posebno onog koji radi bez predaha i uživa u svakom momentu odmora. Mali propust je napravljen u ovom pasusu jer Austriju i Italiju mnogi građani Bosne i Hercegovine radi teškog finansijskog stanja ne mogu posjetiti kao ni jezera na udaljenim planinama a samo sanjati mogu o sanjkama koje vuku konji, no ovaj uvod je svakako namjenjen za čitaoce koji su „kupljeni“ fotografijama i imaju želju da slijede primjer lidera kakav je Izetbegović

Treći uvodni tekst govori o Izetbegovićevoj ljubavi prema Sarajevu, gradu u kojem živi i radi te sitnicama poput posjete čevabdžinica, kina te popularne slastičarne „Egipat“ koja je svojevrstan simbol Sarajeva što opet govori u prilog Izetbegoviću kao porodičnom i mirnom čovjeku koji samo želi smiraj i dobro za sve one koji ga okružuju. Ovim pasusom je Izetbegović svrstan dodatno u kategoriju porodičnih ljudi koji zaista vole primarno svoj grad, ljude oko sebe i sitnice koje život znače što daje poruku čitocu i potencijalnom glasaču : „Isti smo, među nama nema razlike, ponašaj se kao ja i sve će biti dobro“.

Naredni pasus ima za cilj oživjeti sjećanja na ranu mladost u urbanoj sredini kod prosječnog čitaoca ili glasača. Samim spominjanjem „upućivanja jednih na druge“ se oživljava duh zajedništva koji prati većinu izbornog slogana SDA poput „Narod zna“ i u „Jedinstvu je snaga“. Spominjanje klikera pa čak i roše (rupe u zemlji koja se kopa tokom igre klikera) i lopte ima za cilj oživljavanje sjećanja simpatizera, glasača i čitoaca, što je dobra metoda za dio populacije koja ima živa sjećanja na to vrijeme, no njima je ovaj dio teksta i namijenjen.

Autori teksta nisu propustili ipak progovoriti o politici iako uvodni naslov kaže „Ni riječ o politici“. U dijelu Izetbegović progovara o teškom djetinjstvu i odrastanju bez oca koji je u tim trenucima bio u zatvoru, o povezivanju sa političkim istomišljenicima i o hrabrosti oponiranja sistemu i režimu koji nije bio blag prema neistomišljenicima. Ovaj dio teksta je napisan sa zadatkom prebacivanja pažnje na teško odrastanje i žrtvovanje ali i ponos koji dominira Izetbegovićevim karakterom što daje poruku čitaocu i prosječnom glasaču  : „Snažni smo i hrabri, kada sam ja mogao možete i vi samo morate biti dosljedni“ što je upravo poruka političke desnice koja se sa sličnom sudbinom nosila tokom komunikacije sa bivšim političkim režimom.

Simpatičan je antrfile u kojem Izetbegović otvoreno govori o „Aliji i jaliji“ od kojih je kako navodi učio, još je interesantnje javno navođenje imena (mangupa) sa kojima je odrastao ali konstrukcija rečenice koja kaže „On ima taj talent“ što često koristi jedan od najprepoznatljivijih mangupa iz Sarajeva –  veliki Goran Bregović pa je korištenje ovog jezičnog sklopa u PRu i identifikacija sa takvom grupom magupa vrlo simpatična i primamljiva prosječnom glasaču koji se sjeća tog sretnog vremena prijeratnog Sarajeva.

Na kraju i sam Izetbegović negira naslov „Ni riječi o politici“ i kaže kako je : „Politika spomenuta. To je jednostavno neizbježno“

Radni tim www.prpa.biz koja se bavi političkim komunikacijama i političkom komunikacijom na internetu je za komunikacijski magazin www.ka5an.ba dekodirala novi oblik političke komunikacije koji je po prvi put a sigurno ne i zadnji put iskorišten u svrhu sakupljanja simpatija, potpunog rebrandinga i identifikacije političara sa narodom. Ono što vam možemo reći sa sigurnošću jeste da će se spomenuti političar koji je bio u fokusu ovog PRovskog dekodiranja uskoro naći na nekom od rock koncerata ili čak na crvenom VIP tepihu SFFa, no možda mi samo nagađamo …

Ostavite komentar