Zlatan Šime Husić : Sve počinje i završava komuniciranjem

Zlatan Šime Husić je pravnik, zaljubljenik u online komunikacije. Možemo ga opisati kao jednu mladu osobu koja se trudi biti izvan okvira današnjeg ludila. Online komunikacije su mu omogućile ili bolje da kažemo šansu da se odmakne od današnje gluposti podjela i ograničavanja koju nam nude zaostale politike naših prostora. Kada je suštinski spoznao moć online komunikacija počeo se odmicati od dnevnopolitičkih gluposti, ovdašnjih mitologija i drugih problema koji zatupljuju mozgove običnog čovjeka. Taj mentalni odmak i sazrijevanje mi je pomoglo da se u konačnici profiliram u obavljanju poslova online komunikacija.

13530715_10208927242114995_1478955104_n

Proces mentalnog sazrijevanja mladog čovjeka na ovim prostorima je teška misija zbog svakodnevnog bombardiranja „informacijama“ iz krugova koji ne dopuštaju mladim ljudima da dovrše svoje puteve zdravog sazrijevanja. Opet na kraju svi nekako završimo, samo je pitanje kako, a Zlatan Šime je odlučio sići s ovdašnje „tvorničke“ trake i početi razmišljati svojom glavom, baviti se profesionalno poslovima i hobijima koji me zanimaju, reći ono što mislim, zdravorazumski razmišljati. Projekti na kojima je radio se najčešće temelje na aktivnostima na društvenim mrežama i vezani su za političke kampanje. Netko će to nazvati online propagandom, drugi možda online spinanjem ili online PR ali ja ću jednostavno nazvati online komuniciranjem jer sve počinje i završava s komuniciranjem.

Internet, a naročito društvene mreže postavili su nove izazove pred odnose s javnošu. Koji trendovi će u narednom periodu imati značajan uticaj sa posebnim akcentom na politički marketing ?

-Ja se prvo pitam što je trend u suštini, svatko je u nekom trendu…to je nemoguće jasno odrediti jer u današnjem digitalnom dobu mišljenja se mijenjaju na dnevnoj razini a samim time i trendovi.  Gledajte ovo, u Britaniji nakon zatvaranja birališta na referendumu o izlasku UK iz EU dolazile su neke informacije kako su građani UK glasovali u većem broju za ostanak u UK. Temeljem tih informacija britanska funta je rasla, a onda nakon prvih rezultata koji su objavljeni par sati nakon toga, uslijedio je šok. Prednost je bila na strani onih koji su glasovali za izlazak iz EU a funta je strmoglavo padala. Hoću reći, sve je stvar trenutka. Nemoguće je neke stvari u digitalnom dobu predvidjeti jer se situacija mijenja iz sata u sat. Samo apsolutna prisutnost, fokusiranost, informiranost i pravovremena reakcija može polučiti dobar rezultat. Ako ne pogodimo trenutak u kojem nešto plasiramo stvar propada pogotovo u digitalnom dobu koje je doista surovo. Pa #hashtag kao ključna riječ je jedna vrsta izraza trenutnih trendova, to dovoljno govori. Znači, samo trenutak.

Kakvo je stanje struke odnosa s javnošću u regiji, možete li nam uporediti Bosnu i Hercegovinu i Hrvatsku u kojoj živite?

-Hrvatska je na tom polju za koplje ispred svih. Naravno, nigdje nije sjajno ali u usporedbi s ostalim državama na prostorima ex-Yu je Hrvatska daleko ispred. U BiH i Srbiji poduzetnici, političari i dr. nisu još uvijek shvatili što znače odnosi s javnošću. Ne shvaćaju da nema profita bez dobrog komuniciranja. Mali poduzetnici u BiH i Srbiji ne shvaćaju da su prošla vremena u kojima je bilo dovoljno samo otvoriti lokal na dobroj lokaciji.  U Hrvatskoj je ta stvar malo odmakla naprijed, angažiraju se ljudi za te poslove. Npr. jedna bečka Aida je otišla s Trga Bana Jelačića na drugu lokaciju jer su izgubili bitku od konkurencije. Nisu dovoljno dobro online komunicirali s potencijalnim gostima za razliku od konkurencije koja ih je na tom polju pregazila. Naravno, oni su na društvenim mrežama taj potez pravdali visokom cijenom zakupa prostora. Jednostavno rečeno, poduzetnici u Hrvatskoj sve više online komuniciraju sa svojim potencijalnim gostima za razliku od ekipe s ostalih prostora ex-Yu.

Kako se nositi sa sve učestalijim kriznim situacijama u politici ?

-Pravovremenim reagiranjem. Postoji problem što se političari u kriznim situacijama još uvijek ponašaju tromo kao npr. u socijalizmu. Ono, desi se krizna situacija a oni zakazuju pressicu, dogovaraju intervjue za sutra…Sa takvim pristupom je gotovo. To je socijalistička epoha komuniciranja i ona je gotova jer se u međuvremenu desio UPDATE.

13535861_10208927242074994_386671814_n

Stvoriš online resurs, na kojem reagiraš po pojavi problema i tako polako krećeš s njegovim zatvaranjem. Nakon toga ga apsolutno zatvoriš nekom pressicom, intervjuom i drugim metodama kojih u digitalnom dobu ima koliko god želite. Ako nema pravovremene reakcije problem će eskalirati i prerasti u aferu.

Koliko su društvene mreže bitne za političku komunikaciju ?

-Uzmimo za primjer političara s ovih prostora koji ode na godišnji odmor. Izleti na društvenim mrežama neki spin koji ne ide njemu u prilog, novinari istražuju i osvane neki članak na web portalima koji nikako ne ide u prilog političaru na kojega se odnosi. Kako će on organizirati pressicu? Na godišnjem je odmoru. Na dnevnicima već spremni prilozi za emitiranje. Pa samo da na vrijeme napiše FB ili Twitter status „nemam ništa s tim“ ekipa će to emitirati u dnevnicima na TV postajama. Ali ne, naši „majstori“ zovu na telefone kako bi to demantirali tek nakon što su dnevnici emitirali problematične priloge, pa se zapetljaju u tome i u konačnici problem eskalira u aferu. Što je nekada bila ulica i javna tribina danas su to društvene mreže. U rekordno kratkom roku preko društvenih mreža ulazite u prostor bilo koje publike i plasirate im informaciju. Društvene mreže su dale mogućnost da političari biraju svoju publiku i profile glasača kojima će plasirati informaciju. Facebook je u stalnom procesu proširenja svojih mogućnosti pa tako sada imamo i opciju Live stream-a, to dovoljno govori. Kao što sam već rekao, socijalistička epoha komuniciranja je gotova, bez društvenih mreža se više ne može zamisliti političko komuniciranje.

Trebaju li poltitičari angažovati agencije ili pojedince za rad u kampanjama ?

-Ovisi. Pojedinac koji se sam probio u te krugove je po meni vrjedniji od bilo koje agencije jer agencija ima infrastrukturu i već neke uhodane kontakte dok taj vrijedni pojedinac ima samo sebe i svoju izvanserijsku sposobnost. Problem političara je što kada angažiraju ljude za rad u kampanjama govore ljudima koje su angažirali što trebaju raditi (sole im pamet) a trebalo bi biti obratno i zbog toga najčešće dolazi do neuspjeha u kampanjama.

Mogu li pojedinci koji nisu upoznati s lokalnom politikom voditi uspješnu političku kampanju ?

-Najveći hendikep danas je slijepa usmjerenost ili specijaliziranost. Ok, svi smo specijalizirani za nešto ali ne smijemo zanemarivati stvari i događaje koji se kreću i razvijaju oko nas, moramo se stalno nadopunjavati informacijama jer digitalno doba nam konstantno donosi nepredviđene situacije. Tako da, taj pojedinac koji je sebi dopustio da se bavi ovim poslom a nije upoznat s lokalnom politikom po meni se može što prije početi zanimati i čitati sve što bi ga moglo informirati i naučiti o lokalnoj politici, ili jednostavno neka zaboravi na uspješnu karijeru.

Da li trenutno svjedočimo političkom presedanu u susjedstvu ?

-Već smo zaključili da je ovo povijesni trenutak jer se u poslijeratnoj Hrvatskoj ovakve stvari na političkoj sceni nisu događale. Za sve postoji prvi put. Ovo nam govori samo jedno, demokracija u Hrvatskoj je još uvijek u fazi sazrijevanja. Lijeva koalicija je u prošlom mandatu demokratske standarde podigla, a u ovom pokušaju mandata je ova desna koalicija vidjela i osjetila kako ne prolazi ono što je u prošlosti prolazilo. Opozicija je pravovremenom inicijativom, reagiranjem na veliki broj propusta vladajuće koalicije i kasnijim komuniciranjem ispunila svoj zadatak. Jačanje institucija i podizanje demokratskih standarda je zadatak svakog demokratskog društva.

Kakve nam to revolucionarne komunikacijske promjene donosi ?

-Nema više situacije u kampanji „kako ćemo-lako ćemo“. Svim političkim sudionicima će biti izrazito teško doći do glasova na izborima. Ova trenutna politička situacija kojom smo pogođeni će stvoriti nove majstore političkog komuniciranja.

Šta možemo naučiti iz studije slučaja iz susjedstva ?

-Varanje građana i lobiranje protiv svoje države je nedopustivo. Stranka koja se upustila u to će biti kažnjena. To je najbitnije što treba zapamtiti. Građanima treba jasno iskomunicirati da ako se osjete prevarenima, na prvim sljedećim izborima moraju kazniti političke stranke koje su ih dovele do toga.

Mislite li da se nešto slično može desiti i kod nas u narednom periodu ?

-Prvo, Bosna i Hercegovina prije svega mora raditi na jačanju svojih institucija a ne političkih stranaka jer se stekao utisak da se dogovori vode u stranačkim središnjicama a ne u institucijama. Drugo, političke stranke moraju shvatiti da su njihovi poslodavci građani, a i građani moraju doći do spoznaje da su oni šefovi političkim strankama. To se radi građanskim odgojem, educiranjem građana i izborima.

Mislite li da će novi mediji odlučiti pobjednike lokalnih izbora u BiH ?

-Preko noći se može samo smrt dogoditi. Potrebno je proći proces profiliranja pojedinaca koji su sposobni za iznijeti određenu priču. Pojedinca moraju prepoznati neki zdravorazumni krugovi koji će mu dati podršku i prostora da društvu prezentira to što radi. Za sve mora postojati podrška onih krugova koji su svjesni digitalnog doba inače će ih digitalno doba pregaziti i ostaviti u prošlosti.

Koliko političari u BiH a koliko u Hrvatskoj razumiju nove komunikacije ?

-U BiH postoji problem što današnja politika kao i u socijalizmu partija nastoji ostvariti čelični utjecaj nad svakom vrstom komunikacije, bila ona online, printana, javna tribina i dr.. To je pokazatelj da ne razumiju novodobna komuniciranja jer da razumiju ne bi se tako ponašali. U Hrvatskoj imate situaciju da je društvo ideološki jasno polarizirano. Desna strana kao i u BiH ide onim prizemnim putem komuniciranja i kako vrijeme odmiče to im donosi sve manje glasova na izborima. Lijeva strana je u potpunosti shvatila značaj online komuniciranja, naravno nisu ga u potpunosti prihvatili jer je to proces ali su shvatili značaj online komuniciranja i tako se ponašaju. Online putem šalju jasne poruke i informacije svojim pratiteljima. U medijima često izlaze Facebook i Twitter objave političara s lijeve strane što znači da svakodnevno komuniciraju online putem. Desničari se u većini slučajeva (izuzimajući izborne kampanje) oglase online putem kada problemi već eskaliraju do razine s koje nema povratka. Komunicira desnica ali njihov način online komuniciranja najčešće rezultira cirkus situacijom a oni u toj situaciji na kraju izgledaju kao klauni.  Ja sam osobno zadovoljan načinom na koji su ljevičari shvatili značaj online komuniciranja, naravno to će se dalje kristalizirati i usavršavati ali taj proces je već daleko odmakao od onih vremena kada je politika nastojala ostvariti utjecaj samo nad printanim medijima i javnim RTV servisima. Ljevica se ozbiljno pozabavila novodobnim načinom komuniciranja s građanima.

Vaša poruka za kraj ?

Izađi i bori se. Ako nećete vi, ima tko će.

Jedan okmentar

  1. Diandra August 8, 2016

Ostavite komentar