Ko nas sluša i zašto: Da li mikrofon na mobilnom telefonu uvijek aktivan ?

Da „Facebook” pomoću takozvanih cookie-a prati šta njegovi korisnici gledaju na internetu, priznala je i sama kompanija. Ali, praćenju tu izgleda nije kraj. Društvenim mrežama proširila se vijest da „Facebook” tajno sluša ono što se izgovori u blizini uređaja na kojima je ova aplikacija instalirana. To se navodno radi preko mikrofona koji bez znanja korisnika prosljeđuje njegove riječi najpopularnijoj društvenoj mreži. Tako je došlo vrijeme da se, posle kamere, ruka drži i na mikrofonu.

Sve je počelo kada su mediji izvijestili da je profesorica Univerziteta Južna Florida Keli Barns, u neposrednoj blizini uređaja izgovorila nekoliko ključnih riječi koje su se odmah zatim pojavile na njenom nalogu na „Facebooku”. Objavljena je njena tvrdnja da „Facebook” prati razgovore mobilnih korisnika time što zahtijeva pristup mikrofonu.

Da bi pokazala kako najmnogoljudnija društvena mreža prati korisničke razgovore, profesorica Barns je aktivirala mikrofon, a onda je govorila o svojoj želji da ide na safari i da bi voljela da putuje džipom. Sve to demonstrirala je za jednu lokalnu televiziju sa Floride, inače deo američke TV mreže NBC, držeći telefon u ruci. Samo minut kasnije, na njenom profilu na „Facebooku” pojavila se priča o safariju u Africi, koju je tri sata ranije postavio jedan od njenih prijatelja, kao i reklama za automobile.

„Ovo je prilično čudno, još uvijek nisam sasvim sigurna da je ovo samo slučajnost”, rekla je ona tada, što je bilo dovoljno da se vijest o špijuniranju munjevito proširi.

Međutim, BBC sada prenosi da je ova profesorica negirala tvrdnje o prisluškivanju.

„Nigdje ništa nisam čula o tome da vam ’Facebook’ servira objave vaših prijatelja na osnovu onoga što ste rekli ili što ste pretraživali na internetu. Iako je sve izgledalo kao da mreža koristi mikrofon da bi slušala razgovore, nikada nisam rekla da vjerujem da se to dešava niti da je moj eksperiment bio dokaz za to”, kazala je Barns kojoj više nije čudno ni to što se na njenom nalogu pojavio oglas za „VW”, marku automobila koji posjeduje.

Prethodno je i kompanija Marka Zakerberga demantovala navode o prisluškivanju preko mikrofona, priznajući da ga ipak koristi ali, kako tvrde, samo da bi saznali koju muziku ili TV sadržaje korisnici prate. Ističu da oglase za svakog korisnika kreiraju ne na osnovu podataka prikupljenih preko mikrofona, već samo na osnovu onoga što korisnici dijele na mreži i što pretražuju na internetu.

Slučajnost ili špijunaža: kad oglasi nude baš ono što vam treba

Društvene mreže i internet forumi puni su iskustava korisnika kako su im se na nalozima pojavile reklame baš za one stvari koje su prethodno pominjali u usmenom razgovoru sa prijateljima i porodicom. BBC navodi primjer djevojke koja se svom partneru požalila na migrenu, a dan kasnije među njenim pratiocima na „Tviteru” bila je i grupa za podršku onima koji pate od te bolesti.

Stručnjaci za cyber bezbijednost uspeli su ranije u eksperimentu za britanski javni servis da naprave mobilnu aplikaciju koja u dužem vremenskom periodu, bez dodatnog pražnjenja baterije, može da sluša razgovore iz okruženja.

Ostavite komentar