Rojtersovo istraživanje digitalnih medija za 2016. godinu : Sve više čitamo elektronski dok tradicionalna distribucija vijesti nestaje

Godišnji izvještaj o digitalnim vijestima Rojtersovog instituta predstavlja najveći svjetski komparativni međunarodni pregled u vezi sa navikama konzumiranja informativnog sadržaja.

U istraživanju su učestvovali građani 26 zemalja u svijetu: SAD, Velike Britanije, Nemačke, Francuske, Italije, Španije, Portugalije, Irske, Norveške, Švedske, Finske, Danske, Belgije, Holandije, Švajcarske, Austrije, Mađarske, Češke, Poljske, Grčke, Turske, Južne Koreje, Japana, Australije, Kanade i Brazila.

Rezultati objavljeni u ovogodišnjem izvještaju pokazali su da je čitanje vijesti u digitalnoj formi sve zastupljenije, nauštrb konzumiranja vijesti u štampanoj formi. Postojeći trendovi vrše ozbiljan pritisak na poslovne modele kako tradicionalnih, tako i digitalnih izdavača, uslijed čega se mijenja i sam način na koji se vijesti prikazuju i distribuiraju.

Nešto više od polovine ukupnog broja ispitanika (51 odsto) izjavilo je da vijesti čita na društvenim medijima, a oko 12 posto ispitanika izjavilo je da su im društvene mreže glavni izvor vijesti. Facebook je trenutno najpopularnija platforma za pronalaženje, čitanje/gledanje i dijeljenje vijesti.

Društveni mediji su daleko značajniji ženama (koje također rijeđe odlaze direktno na sajt na kojem je objavljena vest), kao i mladima. Više od četvrtine mladih između 18-24 godine (28 posto) odgovorilo je da su im društveni mediji glavni izvor vijesti – više nego televizija (24 posto), što je zabilježeno prvi put do sada.

Ipak, televizija i dalje ostaje glavni izvor vesti za starije grupe ispitanika, usprkos tome što popularnost ovog medija iz godine u godinu sve više opada.

Kada je riječ o elektronskim uređajima, pristupanje vijestima putem smartfona u naglom je porastu – 53 posto ispitanika čita vijesti na ovaj način. Upotreba računara manje je zastupljena u odnosu na prošlu godinu, a upotreba tablet računara gotovo na istom nivou. 

Uprkos tome što veliki broj izdavača i platformi ističe onlajn video vijesti u prvi plan iz komercijalnih razloga, rezultati pokazuju da se korisnici i dalje pretežno oslanjaju na tekst (78 posto). Ispitanici ističu da čitanje vesti traje kraće od slušanja video-snimka i da reklame koje prethode video-snimku smatraju vrlo iritantnim (35 posto).

Najveće povjerenje u medije imaju Finci (65 posto), a najmanje Grci (20 posto). Skoro u svakoj zemlji ispitanici navode da manje vjeruju urednicima i novinarima nego novinskim organizacijama. 

Istraživači su izrazili veliku zabrinutost u pogledu algoritamskog odabira vijesti koji se vrši na društvenim mrežama – ova praksa znači da postoje velike šanse da čitaoci propuste određen dio sadržaja koji bi mogao da ih interesuje.

Medijske kuće čija se djelatnost pretežno zasniva na korišćenju usluga kompanija poput BuzzFeed bilježe sve veći doseg broja ljudi koji vide određenu objavu (reach). Međutim, ovi novi brendovi i platforme pretežno se koriste kao sekundarni izvori vijesti, odnosno izvori vesti iz domena zabave.

Brendovi koji imaju dugu tradiciju i koji su vremenom uspeli da izgrade dobru reputaciju i dalje su najposjećeniji.

Cjelokupan izjveštaj, čiji su autori Nik Njumen, Ričard Flečer, Dejvid Levi i Razmus Klajs Nilsen, možete pronaći na ovom linku.

Ostavite komentar