Kako Bosna i Hercegovina koristi društvene mreže ?

Sve popularnija tema u Bosni i Hercegovini je marketing na društvenim mrežama te na internetu. Internet naravno podrazumijeva sve platforme koje pružaju mogućnost reklamiranja.

Međutim, postoje prepreke koje nemaju veze sa tehnologijom, osim sa vlastitim stavovima i shvavaćanjem okoline ali i globalnih trendova.

S druge strane svi žele da budu aktuelni, da uhvate nove trendove za rep ali se s druge strane ne žele odreći starih navika. Baš tada počinje priča o Digitalnom marketingu.

Kada s druge strane razgovarate s ljudima iz poslovnog svijeta svi ponosno ističu kako je reklama od usta do usta najbolja. Ta tvrdnja je tačna! Međutim, da bi počeli da govore o vama prvo trebamo doći do tih prvih korisnika ili kupaca.

To je jedina stvar a druga stvar je što takva reklama najčešće može da bude prihvaćena u malom krugu lokalne zajednice i tu priča jednostavno staje.

Oni koji imaju malo veće ambicije, a takvih je sve više, tu priču nikako ne mogu prihvatiti. Lična preporuka s jedne strane jeste bitna ali se sve češće pokazuje da nije presudna jer potencijalni klijenti i korisnici emotivno reaguju prije nego odluče potrošiti novac.

Narodnim jezikom rečeno, prošlo je vrijeme kada smo derali nove cipele u potrazi za najboljom cijenom onih novih. Sada živimo u novom vremenu u kojem su informacije udaljene doslovno jedan klik od nas.

Mladi imaju običaj da kažu, ako nisi na Facebooku to je isto kao da ne postojiš i priča zaista jeste tako posebno kada govorimo o ličnim profilima a sa posebnim naglaskom na poslovne stranice.

Zašto sve ovo pričam ?

Naši poduzetnici žele da se reklamiraju i svi ističu kako im je marketing potreban ali baš i ne žele da ulažu u taj marketing o kojem toliko pričaju. Svi se deklarativno slažu da je Facebook odličan promotivni i marketinški alat ali bi najradije da neki mali koji zna odlično baratati s računarima za sendvič održava njihovu oficijelnu facebook stranicu.

U Bosni i Hercegovini poslovni ljudi smatraju da je ulaganje u Facebook oglašavanje trošak a ne investicija. Svi žele da za malo para ili čak ni malo para naprave veliki uspjeh u svom poslovanju.

Šta onda da rade komunikatori i digitalni stratezi i s čim ili kim su suočeni ?

Želio bi da se reklamiram na Facebooku, tamo su svi, tamo su ljudi koji bi sigurno mogli da budu moji klijenti ili korisnici. Želim tamo da se reklamiram, to je trenutno najveće tržište u Bosni i Hercegovini i svijetu.

Ok, koliko si spreman izdvojiti za promociju ?

Šta koliko, šta Facebook, pa tamo je reklamiranje besplatno !? Nije – jeste besplatno je da se formira stranica, onda pozoveš prijatelje od kojih samo neki pritisnu like na tvoju stranicu, jer si ih ti pozvao a ne jer ih interesuje tvoja ponuda.

Ti prijatelji koji ti već likeuju stranicu znaju čime se baviš i uopšte ti nisu klijenti. Da bi došao do novih moraš platiti reklamu, a koja košta najmanje 10,00 KM na dan i onda tako svakoga dana u mjesecu. Na kraju se govori o cifri koja iznosi minimalno 300,00 KM. Na to se doda usluga digitalnog stratega koji mora znati koja je ciljana publika kojoj se obračaš, mora znati cilj, mora poznavati strategiju, mora znati kako tehnički baratati sa stranicom, mora smisliti sadržaj, mora osmisliti strategiju djelovanja, mora stvoriti zajednicu i kritičnu masu potencijalnih klijenata, mora smisliti vizual i vođenje stranice, mora….

Uh, to je puno toga, ja sam čuo da je facebook reklamiranje potpuno besplatno tj da se nešto malo plati i to je to, neka hvala vam, bolje da mi to uradi sin on ima Facebook nalog a vama hvala mnogo na ponudi.

Svi oni koji se bave marketingom na internetu i društvenim mrežama su se s ovim primjerom bar jednom u svojoj karijeri sreli. Naravno, kada o ovome govorim mislim na male poslovne subjekte a ne na velike kompanije koje o tome imaju veoma razvijenu svijest i znaju šta im jedna takva investicija može donijeti.

Međutim nisu samo klijenti krivi za takvu sliku, oni koji se bave marketingom su također krivi za razmišljanje malih preduzenika u Bosni i Hercegovini.

Veliki broj PRovaca posebno onih koji su na državnom budžetu i plaćama pričaju kako je sve jeftino i veoma dostupno na internetu, to je priča koju mnogi mali preduzetnici gutaju i stvaraju sliku da je sve idealno i da zaista za male novce mogu da za godinu dana vrate investicuju i da im ostane para bar za vikendicu na selu. Najčešće misle da za nekih 100,00 KM mogu sve da završe i plate kako kampanju, tako i usluge digitalnog managera i Pra.

Na žalost to nije tako!

Zbog toga imam potrebu da kažem javnosti kako stvari stoje i šta očekuje male preduzetnike u Bosni i Hercegovini kada je u pitanju digitalni marketing. Kako bi i oni znali i kako bi se bolje organizovali u svojim finansijama. Tada bi svima bilo dobro, i preduzetnicima koji bi znali šta i koliko plaćaju i marketarima koji nebi gubili vrijeme na objašnjavanje i ubjeđivanje.

Da rezimiramo

Digitalni marketing nije trošak, nego značajna investicija. Digitalni marketnig nije besplatan ali je značajno povoljniji od klasičnog marketinga. Kao dokaz jednostavno uporedite cijena flayera, billboarda, radio i TV reklame i tako na kraju dolazimo do zaključka da je svakako Digitalni marketing povoljniji i djelotvorniji.

I da ne zaboravim! Mnogi preduzetnici smatraju da im nisu potrebni marketari za Digitalni marketing kao da im nisu potrebni ni digitalni stratezi a o PRu da i ne pričamo. Imamo pitanje za vas:

„Da li vam je potreban advokat kada vam treba ugovor ili zastupanje na sudu?“

Tarik Kapetanović ( tarik.kapetanovic@prpa.biz )

Ostavite komentar