Tobe Ja Rabbi – Klas

Piše : Tarik Kapetanović

Već duže vrijeme pratim aktivnosti „AS GROUP“  zbog prisutnosti njihovih aktivnosti na mom timelineu. Za one koji nisu upoznati „AS GROUP“ je jedna od najvećih bosanskohercegovačkih grupacija sa većinskim privatnim kapitalom.

Lideri grupacije dolaze iz Tešnja, grada u BiH poznatog po uspješnim privrednicima i ljudima koji znaju trgovati. Tako je upravo „AS GROUP“ kao i Tešanj poznata po najboljoj vodi u BiH „Oaza“.

Međutim, danas  „AS GROUP“ okuplja i brandove poput „Klas-a“ , „Vispak-a“ , „Zlatne džezve“ , „Begove čorbe“ , „Stampi-a“ i mnogih drugih. Kako sami tvrde njihovom upravom rukovodi čovjek koji je sam po sebi čudotvorac za prodaju i kojem sve ide od ruke.

Upravo je Rusmir Hrvić i njegov tim odgovoran za pokretanje proizvodnje u Bosni i Hercegovini, za podizanje domaće proizvodnje te za redovne plaće uposlenika kompanija koje je preuzeo i integrirao u veliku „AS GROUP“ kojom danas rukovodi.

No ni čudotvorci ne mogu napraviti čudo u svim segmentima, koliko god neko na jednoj strani napravi dobrih stvar s druge strane ljudi koji su uposleni u određenom timu i odgovorni za posao komunikacija mogu napraviti mnogo toga lošeg što dugoročno gledano utiče na kompaniju i promišljanje o istoj.

Kako zaista podržavam domaće, koristim domaće i u biti ne govorim protiv domaćih brandova ma kako da oni izgledali, mirisali ili djelovali neke stvari koje su primarno komunikacijske prirode ne mogu da šutim.

Naime više i vrapci znaju naš glumac Enis Bešlagić radi sve promo materijale za „AS GROUP“ . Enis je dobar glumac i primarno čovjek iz Tešnja i zna svoj posao a zna i raditi dobar PR za direktora koji zbog radnih obaveza ne komunicira niti se bavi poslom komunikacija. Tim poslom se bavi Adis Hasaković, stručnjak za komunikacije, kolumnista Al Jazeera Balkans, nekadašnji direktor agencije Publicis, direktor marketinga Avaz-a, rukovodilac marketinga BHRT, direktor izdavaštva u MITA itd..

Upravo bi Adis Hasaković trebao znati koliko loših reakcija može izazvati dijeljenje i javno pozivanje penzionera da sa svojim termos bocama prisustvuju obaranju Ginisovog rekorda u kuhanju Begove čorbe, trebao bi znati da ograđivanje osoblja od publike metalnim ogradama ne šalje dobru poruku niti da slike penzionera koji jedu kao begovi sa trotoara po kojem je prolivena begova čorba nije baš poruka koju treba komunicirati.

No, Adis Hasaković se ne sekira, njegova ekspertiza govori da je stručan, njegova pripadnost također a mediji neće uraditi ništa jer u ovoj zemlji u kojoj za 100,00 KM možete bannerom kupiti sve „neovisne“ portale a poznajete ili ste stranački prijatelj sa onima koji sakupljaju veliki dio medijskog profita nema razloga za strah. Treba samo biti blizu direktora i pumpati budžet za marketing. To je sigurnost i garant uspjeha.

Zaista sam šutio u ime dobrobiti radnika, pokretanja BiH proizvodnje i generalno oživljavanja brendova na sve nebuloze vezane za nošenje ogromne džezve po gradovima, na kuhanje čorbe, na dijeljenje kafe u kampanjama itd. No na moju žalost reklama za brašno „Doktor za brašno – Klas“ je prelila čašu.

No nisam mogao više, šutnja nije zlato niti je ono što radi mala grupa ljudi u ime kompanije od koje kupujem hljeb i koja me i u ratu prehranila te kompanije po kojoj je poznat jedan dio Sarajeva koji na sreću i danas miriše na svježi hljeb.

Glavni akter reklame je kao i u svim drugima Enis Bešlagić čovjek koji je nedavno volontirao i tokom dolaska Pape u Sajevo, no to sad nije bito. Upravo, Enis, u ovoj ulozi doktor za brašno govori o mecavom tijestu, te najboljem brašnu kojeg proizvodi upravo Klas i bez kojeg nema pite.

Naravno, više lokalizama doprinosi boljoj penetraciji reklame, opuštenija komunikacija i spominjanje tepsije i pite mnoge Bosance i Hercegovce odvlači u sretne dane djetinjstva ali onda kao grom iz vedra neba Enis reče :

Tewbe Ja Rabbi ili Tobe Ja Rabbi ili u slengu Tobe Jarabi. Bošnjaci, muslimani iz BiH će znati šta je prijevod ove fraze. No, šta će reći drugi i ostali? Nije problem, PR tim se pobrinuo i za to, pa je ponuđen i prijevod „*Bože mi oprosti“ valjda na Bosanski a možda i Hrvatski jezik jer ćirilice kao pisma u prijevodu ni nema ali eto važno je da se razumijemo makar stavljali prevode i u reklame.

Iz onoga što sam vidio, reklama je očito samo namijenjena jednom dijelu populacije, jednom konstitutivnom narodu koji će reklamu razumjeti i bez prijevoda. Drugi, drugačiji i ostali ako baš žele mogu da se nađu u *titlovima jer svakako nisu ni primarna skupina kojoj se Klas obraća.

Kako onda, u eri gdje velike kompanije zauzimaju samo jednu stranu, promoviraju domaće a pod tim očito misle domaće iz jednog naroda u ime kompanije Klas koja znači mnogo za Sarajevo i njegove stanovnike nastaviti čuvati multietničnost, zajedništvo i slogu kad nam eto i brašno kao osnovni sastojak pite koju prave svi u Bosni i Hercegovini sistematski dijele?!

Enis je nedavno bio s Papom koji je za Sarajevo rekao da je Jerusalem Europe,  valjda će kao takav opstati ili će Tobe Ja Rabbi postati nešto drugo, mjesto života samo jednih koji će praviti i dijeliti pitu unutar jednog kruga dok za druge i drugačije tu neće biti mjesta.

Ukoliko nam to indirektno žele poručiti iz AS GROUP, nadam se da nisu na dobrom putu, jer je Sarajevo *Bože mi oprosti u prijevodu još uvijek multietnična sredina.

2 0 komentara

  1. jojjj Juni 15, 2015
  2. Burekcic Juni 15, 2015

Ostavite komentar