Budućnost „vijesti“

Piše : Tarik Kapetanović @ka5an

Kakva je to budućnost novina i web portala i šta je danas prava vijest, je pitanje koje me sve češće zamara i zbog koje se vrtim do kasno u noć. Mada mnogi još uvijek toga nisu svjesni, društvene mreže među kojima su facebook i twitter su i zaista trajno promijenili koncept same vijesti na koju smo do sada navikli.

Još dok sam radio u novinskoj redakciji  vijesti su se pisale, prelamale i  printale za one koji će već idućeg jutra čitati ono napisano u novinama uz kafu.  Pažljivo su se birale teme, urednik je podvlačio a na naslovnici su se mogli naći samo odabrani.

Kao po nekom pravilu, druge treće i pete stranice su imale svoje ispunjene rubrike koje niko i nikada nije mogao premetati. Znalo se koje su to udarne vijesti ali se dobro znalo koje će se informacije „pustiti“ za ljude koji žive u jednom a koje za one koji žive u drugom dijelu iste nam države BiH.

Drago mi je da sam barem na kratko bio dijelom tog procesa koji je trajao jako dugo, ali koji se očito iz korijena promijenio, a mijenja se i dok ja pišem ove redove.

Bez obzira na sve, reći ćete ljudi i danas kupuju novine. To je istina, jer ljudi imaju potrebu da saznaju šta je to novo, jer je svaki dan nov i poseban sam po sebi. Bitno im je da saznaju i ko neće tog jura popiti na kafu ali i kakve su to novosti u domenu politike, sporta ili estrade koja je sve agresivnija.

U tu kategoriju spadaju oni stariji dok su oni mlađi odavno novine zamijenili facebookom. Za mlade je news feed u suštini prav novina i ekskluzivna vijest.  Većina onih koji su moji svakodnevni prijatelji doslovno spava na facebooku. Ono što njih interesuje su njihovi prijatelji a ne i nikako neki političari s kojima oni nemaju ama baš nikakav kontakt.

Među nama žive i oni koji nakon brze pretrage facebooka oko bace na lokalne portale kako bi saznali šta se to još desilo a da se nije našlo u news feedu. Zbog toga je logično pitati se šta je danas vijest a posebno šta je to ekskluzivna vijest za više od milion i po ljudi koji svakodnevno listaju facebook u BiH?

Na žalost, istina je na strani onih drugih. Vijest dana i ekskluziva neće biti odluka Vlade niti rat u nekoj dalekoj zemlji nego slike Amera i Adne (sad izmišljam imena) koji su upravo došli sa zimovanja u Austriji (opet izmišljam).

Vijest bi izgledala ovako : „Adna prvi put na skijama u Kitzbühel –u  ovo su naše slike“

Zbog te i takve informacije ali i miliona jednakih informacija i vijesti koje svaka na svoj način oduzimaju vrijeme čitateljima ili gledateljima, naslovne stranice novina i ozbiljni naslovi postaju potpuno beznačajni.

Dodatno, facebook je omogućio i mahalanje.  Facebook je pokazao i dokazao da ljude zanima svaki korak vlastitog prijatelja mnogo više nego li nekoga s kim nemaju ama baš nikakav doticaj. Do zasićenja je došlo možda i zbog toga što su novine navikle ljude da tradicionalno čitaju vijesti o onima koji im nisu bliski.

Osobe koje imaju neku javnu funkciju, bilo da su lokalni političari ili važni EU diplomati ili predsjednici entiteta ili susjednih država su u tom vremenu prije facebooka bili i postali bliski poznanici svih ljudi koji su čitali i gledali slike. Dodatno objavljivanje informacija o tim ljudima u novinama je samo povećavalo interes. Zbog toga su novine imale svoj uspjeh te su imale i jaku prodaju.

Danas zahvaljujući facebooku znamo šta ljude zaista zanima. Na žalost mnogih facebook nema urednika koji će filtrirati i podvlačiti vijesti te će nametati informacije. Facebook je čista matematika koja je individualna za svakog korisnika te sam facebook pravi naslovnu stranicu za svakog pojedinačnog čitaoca.  U vrhu se uvijek nalaze linkovi onih s kojima imamo najviše kontakta ali i ljudi koji su iz našeg najbližeg okruženja.

Mnogi na žalost još uvijek ne mogu da shvate niti da prihvate da brzim vozom stiže doba kada niko živ neće čitati vijesti  u kojem će se sugerisati kako su ovi ili oni uradili nešto dobro ili loše. Dolazi vrijeme kada se takve informacije neće ni postavljati na facebook. Vrijeme koje dolazi je puno bolje i bitnije za Adnana i Adnu i njihovo skijanje jer je takva informacija puno zanimljivija.  Informacije koje o sebi trebaju plasirati političari će morati bite vezane za neke argumentovane motivacione postere koje će potencijalne birače navesti na smijeh a nikako na izazivanje nacionalnog ili bilo kakvog drugog ponosa.

Htjeli ili ne ulazimo u vrijeme kada „spin“ sam po sebi neće biti nimalo lagan. Nikome neće biti bitno što će glavne vijesti objaviti mediji kada ljudi za tu vijest neće biti zainteresovani. Ljudima vijesti moraju biti zanimljive kako bi ih sharovali i samo tada one postaju vijestima.

To dokazuje i informacija da sve manje ljudi posjećuje web portale, kako bi saznali neke nove informacije. Još uvijek ne pripadam toj grupi, ali im se opasno približavam a vidim da se ljudi iz moje raje ponašaju slično.

Zbog toga će vijesti o strankama, političarima i kojekakvim odredbama postati skoro pa nevidljive. To me podsjeća na neke vijesti u novinama koje su sada tu ali ih niko ne čita. Takve vijesti će postati zanimljive samo ljudima iz struke, a naš je cilj doprijeti do širokih narodnih masa.

Savjeti za političare i stranke bili bi usmjereni na kreiranje sadržaja koji bi se dijelili a mogli bi biti u formi infografika koje su ujedno i rješenja za nagomilane probleme, interaktivne akcije i slične stvari. Ovako, samo troše vrijeme na fino usmjerene PR objave koje se svode na samohvalu.

Tu nema ništa loše, ali se takve informacije nikada neće shareovati na facebooku a facebook je danas vijest.

Do ovakvih i sličnih zaključaka su došli i ljudi koji su puno ozbiljniji od mene a bave se sličnim poslom ili su na istraživanje potrošili grdnu lovu. Ako će Vam biti lakše, moram reći da web portali neće nestati ali će se na linkove klikati s društvenih mreža a ne direktno sa www trake.

Zbog toga će sve manje biti važno šta je politički podobni urednik izdvojio kao top vijest.  Po meni je to opis neke bliske budućnosti vijesti i na tom putu ne vidim alternativu, osim da će facebook i njemu slične društvene mreže i dalje mijenjati naš način čitanja i apsorbiranja vijesti.

Ostavite komentar