Google+Facebook

Piše : Kemal Koštrebić : www.kemo.ba

 

Danas, baš kad sam završio istraživanje za ovaj blog post i kompletirao postove na koje se referiram, vidio sam link sa pregledom 20 najvećih brandova na Facebooku. Da li ćemo za 5 godina imati novo izdanje ovog pregleda ili ćemo pak pratiti koji su najveći brandovi na nekoj drugoj društvenoj mreži? Ili uopšte neće biti društvenih mreža kakve danas imamo? Imamo epsku bitku na pomolu. Ali to neće biti borba na juriš, već dugogodišnja rovovska bitka.

Google je lansirao, doduše u testnoj verziji, svoju društvenu mrežu – Google+. Treću ili četvrtu u posljednjih par godina. Mnogi je najavljuju kao najžešću konkurenciju Facebooku.

Već sam imao priliku da isprobam Google+. Iako na prvu jako podsjeća na Facebook, ipak se suštinski razlikuje od FB-a i mislim da će u mom dnevnom vremenu surfanja preuzeti primat Facebooku.

Nikada ranije nisam koristio ni jednu Google-ovu društvenu mrežu. Čak i sada sam bio skeptičan na početku. Razlog je što (vjerujem i drugi) Facebook doživljavam kao people-centric brand (brand usmjeren i vođen ljudima), a Google, pak, je više engine-centric (usmjeren na i vođen svojom pretraživačkom mašinom i drugim aplikacijama) brand.

Najbolji primjer engine-centričnog donošenja odluka u Google-u je pronalazak AdWords – Google vođen svojom filozofijom da mora dati najbrže moguće rezultate, nije želio da brzina i performanse budu ugrođeni od strane banera sa reklamnim porukama (kakvi su u to vrijeme bili standard). Umjesto toga, nisu imali reklame sve dok nisu našli način da ih bezbolno po pretraživačku mašinu integrišu – dok nisu pronašli AdWords – koji je, sada, standard u oglašavanju na internetu.

Facebook je, s druge strane, brand koji je društvena (znači uvezuje ljude, a ne podatke) mreža od svojih korijena.

O karakteristikama G+ ste vjerovatno već dosta čuli. Za one koji se nisu još informisali, mogu preporučiti ovaj link, a i Google-ov blog. Ono što je mene najviše zainteresovalo (a i što je najveća novina) su krugovi, odnosno Circles. To konkretno za mene znači da se moji i postovi drugih kolega bloggera neće za prostor na feedu takmičiti sa popularnošću nekih od najnovijih turbo-folk hitova, jer ću imati krug prijatelja koji ću pratiti (i koji će, nadam se, pratiti mene) samo kada sam raspoložen za pojedine vrste sadržaja.

Ne slažem se sa Mikeom. Facebook može kopirati ovu karakteristiku, ali onda će FB postati me-too proizvod, a ne inovator u oblasti društvenih mreža. Također, to im se neće isplatiti ni sa marketinškog aspekta – na Google+ je to pojednostavljeno, istaknuto i već su Circles asocijacija za G+. Nokia je imala karakteristike kojima se Apple hvalio kada je uvodio iPhone, mnogo ranije – ipak, Apple ih je uspio u glavama mnogih povezati sa iPhoneom. Tako su i sada Circles Google-ovi i teško da ih neko može kopirati kao svoju prednost. Kao što je i Facebookov Like.

Ovdje se ponovo radi o ratu brandova a ne tehnologije.

Interesantna je priča o početku ovog Google+ projekta (iako je dugačak članak, toplo preporučujem), kao i zbog čega je pokrenut. U početku se projekat zvao Emerald Sea. Za voditelja projekta je određen Vic Gundotra. U Googleu su shvatili da moraju promjeniti način razmišljanja – korporativnu kulturu – kako bi uspjeli u društvenim mrežama.

Projekat je dobio zasebnu zgradu. Inžinjeri koji su radili na Emerald Sea su bili izdvojeni od ostatka kompanije. Urađen je i mural koji svakodnevno zaposlene na projektu podsjeća na oluju – potrebu za promjenom. Tokom projekta donesena je i odluka da Vic bude glavni šef na projektu – dakle, da ni trenutni CEO Larry Page, ni njegov prijatelj i suosnivač kompanije Sergey Brinn, nemaju pravo odlučivati o Emerald Sea-u. Našim rječnikom rečeno – Vic je bio bog i batina za Google+!

Nakon par sati iskustva sa Google+, došao sam do zaključka da, u kratkom roku, Google+ neće biti konkurencija Facebooku. Moja prva ideja, odnosno potencijalna korist ovakvog alata je bila da će se moći jako dobro koristiti za online poslovnu saradnju. U našem regionu, gdje imamo problem sa saobraćajem, će se moći jako brzo i efikasno napraviti online office pomoću Google+ i ostalih alata (koji su već integrisani) kao što je Calendar, Gmail, Docs, i sl (a posebno novi – Hangout), te će se moći brzo pokrenuti regionalni projekti. Mislim i da je Google odlučio da im je bolje da ne udaraju direktno na Facebook (jer su, kako sam započeo, shvatili da su gosti na ovom terenu), već da se pozicioniraju više kao profesionalna alternativa (imaju i dosta sličnih alata kao Twitter). Što je, svakako, bliže trenutnom Googleovm brandu.

Ako Google+ u dugom roku (u vremenu od oko 5 godina) uspije da bude Dancing Guy – te skupi dovoljno korisnika (što je ključ za korisnost društvene mreže), onda će biti žestoka direktna konkurencija Facebooku. Temelj za to imaju u velikom broju (većem nego što ima Facebook) trenutnih korisnika njihovih proizvoda i aplikacija.

Google je krenuo mjenjati sebe. Ovaj projekat mi izgleda, skoro pa, kao potez „na sve ili ništa“, jer će se nakon ovoga čitav Google, ne samo odjel zadužen za Emerald Sea, morati mjenjati (krenula je oluja). Google je krenuo od sebe i mene su već otrgnuli od Facebooka.

You must be the change you want to see in the world. Mahatma Gandhi (1869 – 1948)

Ostavite komentar