Puštanje golubova
March 27, 2014 – 10:41 am | One Comment

Vodič „Politika za lakovjerne“ bi sadržavao pitanja i odgovore, od onih osnovnih, primjerice : zbog čega ljudi žele da se bave politikom?

Read the full story »
24/7

Društveni mediji

Featured

Hapa hapica (Food)

Headline

Home » Headline

Opet o kafi – Starbucks!

Submitted by on January 17, 2011 – 11:38 am9 Comments

Piše: Kemal Koštrebić (kemal.kostrebic@gmail.com)

Nakon prošlog posta sam dobio par upita za tibetanske goji bobice i azijskse cordyceps koje su sastojci Steven Seagalovog napitka Lightning Bolt, te ovaj post počinjem sa linkom na kojem možete naći i nabaviti ove egzotične sastojke. Ko se odluči za nabavku neka i mene kontaktira, glupo mi je da sam probam. :).

Kako naslov kaže, opet pričamo o kafi. Ovog  puta ne o lokalnoj nego globalnoj kafi. Koju iz dalekih zemalja donose mornari na brodovima koje štiti dvorepa sirena.

Nakon prošlog posta o kafi, imao sam zadovoljstvo da čujem priču kako je kafa došla u Brazil, zemlju koja danas proizvodi i izvozi najviše kafe na svijetu. Zbog toga bi da ovaj post počnemo tom pričom :) i pjesmom Franka Sinatre – The Coffee Song(They’ve got an awful lot of Coffee in Brazil).

Starbucks je odmah poslije Nove godine objavio da povodom 40 godina postojanja kompanije – mijenja svoj logo.

Stari logo je dekonstruisan i odbačeni su elementi – natpis “Starbucks Coffee” i zeleni prsten – a ostala je samo zaštitnica Starbucksa – dvorepa sirena. Odbačena je i crna boja, te je ostala samo zeleno-bijela kombinacija

Već sam pisao o katastrofi koju je GAP napravio sa svojom promjenom loga, sada već prošle godine. U GAP-ovom slučaju, negativne krtike su bile masovne.

Sada su komentari o Starbucksovoj promjeni različiti. Subjektivno bih rekao da je više negativnih, nego  pozitivnih. Šta vi mislite o novom Starbucksovom logu?

Mislim da sam za ovaj post istraživao više nego za bilo koji raniji, a vaši utisci i komentari će biti mjerilo da li je vrijeme utrošeno na istraživanje teme u pozitivnoj ili negativnoj korelaciji sa kvalitetom posta. Da krenemo redom – ko je Starbucksova sirena?

Starbucks je sirenu kao inspiraciju uzeo još 1971. godine. Ona je simbolizirala historiju kafe koja je brodovima dolazila u Seattle, grad sa velikim mornaričkim naslijeđem, a također i grad iz kojeg potiče Starbucks. Sirena kazuje priču. Mistična je i zavodljiva, kao i šoljica kafe.

Na prvi pogled se mnogima ideja isticanja sirene nije svidjela (velika većina ranije nije ni primjećivala sirenu). I meni je bilo, na početku, žao gubitka prstena i crne boje. Međutim, nakon što sam se sjetio eksperimenta koji je par mjeseci ranije uradio Antrepo, jedan multidisciplinarni dizajn studio iz Turske (kako bi izgledali brandovi da se izbace svi grafički nepotrebni dijelovi; na slici dole Nutella i Red Bull) i pročitao par komentara, vidio sam da je Starbucks krenuo u trend minimalizma.

Dalje istražujući, našao sam pisanja nekih blogera koji su ovu Starbucksovu promjenu povezali sa promjenama loga koje su svojevremeno radili Nike i Apple.

Naravno, kao i što samo kopiranje recepta za najbolji kolač ne znači da ćete stvarno i napraviti najbolji kolač, tako ni kopiranje prakse najboljih brandova ne stvara najbolje brandove. Ipak, za razliku od GAP-a, za Starbucks sam jako optimističan. Mislim da su napravili odličnu stvar sa novim logom. Zbog čega?

Pojednostavljivanje loga (a važi i za promjenu bilo kojeg elementa) može dovesti do povećanog fokusa na bitne elemente i jasnije komunikacije. Starbucks izbacivanjem riječi „Coffee“ omogućava sebi širenje i u druge kategorije (što je Apple već radio – sa računara su ušli u muziku, zabavu i komunikacije; Think Beyond Coffee), a i pojednostavljuje širenje u druga jezička područja. Nadalje (dok smo još na vizuelnoj komunikaciji), lijepo je vidjeti da neko ide u drugom pravcu u vremenu kada svi brandovi viču sa polica na svoje potrošače (when everyone yells at the same time, all anyone can hear is noise. Loud, annoying noise). Svrha brandova je da potrošačima olakšaju kupovinu – Less is More!

Druga stvar zbog koje mislim da je ovo pozitivna promjena je to što logo u slučaju Starbucksa nije primarni element branda, kao u slučaju  GAP-a. Čini se da Starbucks daleko bolje razumije tačke kontakta sa svojim kupacima nego GAP. Starbucks je primjer onoga što u Americi nazivaju trećim mjestom – mjesto koje nije ni dom, a ni posao. Mjesto na kojem imate doživljaj vrijednosti kao što su povezanost sa drugima, komfor i pouzdan, stalan kvalitet.

Starbucks je svih ovih godina pažljivo gradio taj osjećaj i vodio se ovim vrijednostima. Glavni element u koji su ulagali su uvijek bili zaposleni, koji su glavna tačka kontakta. A ne logo. Osim toga, svaki novi logo će naići na negativne reakcije. Ljudi se jednostavno boje nepoznatog i ne osjećaju se ugodno van poznatih okvira, ali o tome ću poslije.

Treći faktor koji je na mene ostavio i najjači dojam je vodstvo Starbucksa. Ne mislim na vođenje od strane menadžmenta. Ovom odlukom se vidi zašto je Starbucks lider. Nike, Apple i Starbucks se osjećaju sigurni i nemaju problem sa vođenjem svojih kupaca. Ne oslanjaju se isključivo na istraživanja tržišta i ne prate samo već poznate i uspostavljene norme, već slijede svoje vrijednosti i razvijaju načine kako će ih približiti svojim kupcima.

Da bi inovirali, morate razmišljati izvan okvira. A da bi razmišljali izvan okvira, morate odlično poznavati sva pravila. Nakon savršenog poznavanja, slijedi evolucija (a ne revolucija, kako je GAP mislio).

Starbucks je od svojih početaka uvijek inovirao. Starbucksov način konzumiranja kafe je ranije u Americi bio nepoznat (Starbucks doesn’t maximize sales per square foot in its cafés (heresy to many competitors), because it allows—even encourages—customers to linger for hours over a cup or two of coffee. Yet that innovative, homelike environment is precisely what distinguishes the chain from other coffee shops in the eyes of the customer). Više je to bio evropski stil (pogotovo talijanski; zbog čega ćete vjerovatno naći najmanje Starbucks radnji u Italiji, barem kada govorimo o razvijenom svijetu). Pored toga, prvi je ponudio najkvalitetnija zrna kafe iz cijelog svijeta. Možete popiti odličnu kafu, kako iz Etiopije, tako i iz Gvatemale.

I sada ima veliku hrabrost – ipak su, nakon GAP-ovog debakla bili hrabri, odvažni i sa puno samopouzdanja se usudili raditi promjenu loga. Dobro znajući da je sada Internet zajednica stekla odlično iskustvo u napadanju.

Prva rečenica kojom se predsjednik i glavni menadžer Starbucksa, Howard Schultz obratio javnosti glasi “Mi u Starbucksu smo uvijek vjerovali da su najbolji dani Starbucksa pred nama”.

Ova rečenica me natjerala da razmislim o našem okruženju. Ko bi se sada usudio reći da su naši najbolji dani pred nama, kao što Schultz vodi svoje zaposlenike? Češće ćemo čuti kako smo u nekadašnja “zlatna“ vremena bili pa sve u superlativima. Kako možemo očekivati da ćemo živjeti u boljim vremenima ako se ne usuđujemo ni vjerovati u to?

Uvijek tugujemo za jučer i mislimo da je jučer bilo bolje. Zašto juče nismo vjerovali da nam je dobro i da će nam biti bolje? Zato što smo tugovali za prekjučer. A prekjučer? Nije izmjereno, ali možda ima neke veze, šta mislite?

I još važnije: koliko smo spremni ići u nepoznati teritorij? Koliko smo spremni preuzeti odgovornost za kreiranje budućnosti? Da vodimo svoje prijatelje? Ili se radije držimo konformne zone?

We can learn nothing except by going from the known to the unknownClaude Bernard

Pogledajte primjere lidershipa iz filma Invictus:Leadership Shared vision No fear (hvala EK!)

Dalje pogledajte:

http://blog.penelopetrunk.com/2011/01/14/how-to-think-out-of-the-box/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+BrazenCareerist+(Brazen+Careerist+-+by+Penelope+Trunk)

http://www.starbucks.com/preview

http://blog.mysanantonio.com/timewasters/2011/01/keep-it-simple-stupid-package-designers/

http://www.economist.com/node/17900472?story_id=17900472

http://www.economist.com/node/17857401

9 Comments »

  • [...] McDonald’s već određeno vrijeme sve manje koristi svoju maskotu, Ronalda McDonalda u svojim promotivnim aktivnostima. Njegovo mjesto zauzimaju poruke koje promoviraju McCafe, napitke od kafe u svojim restoranima. Kako stručnjaci procjenjuju, McDonald’s je shvatio da je Ronald McDonald previše vezan za image hrane prezasićene mastima i loše za zdravlje, kao i da je kreiran da komunicira sa djecom. Komunikacija nezdrave ishrane prema djeci gubi rat u SAD, te se i McDonald’s okreće drugim tržištima, te uvodi zdrave menije. Vjerovatno će se truditi postati nalik Starbucks-u. [...]

  • [...] McDonald’s već određeno vrijeme sve manje koristi svoju maskotu, Ronalda McDonalda u svojim promotivnim aktivnostima. Njegovo mjesto zauzimaju poruke koje promovirajuMcCafe, napitke od kafe u svojim restoranima. Kako stručnjaci procjenjuju, McDonald’s je shvatio da je Ronald McDonald previše vezan za image hrane prezasićene mastima i loše za zdravlje, kao i da je kreiran da komunicira sa djecom. Komunikacija nezdrave ishrane prema djeci gubi rat u SAD, te se i McDonald’s okreće drugim tržištima, te uvodi zdrave menije. Vjerovatno će se truditi postati nalik Starbucks-u. [...]

  • [...] sam pisao o repozicioniranju branda i redizajnu loga u slučaju GAPa i Starbucksa. Sada neću davati svoj sud, jer ću se posvetiti domaćim [...]

  • [...] sam pisao o repozicioniranju branda i redizajnu loga u slučaju GAPa i Starbucksa. Sada neću davati svoj sud, jer ću se posvetiti domaćim [...]

  • [...] (kojeg često navedem kao pozitivan primjer ) je objavio svoj globalni izvještaj o odgovornosti prema okolini. [...]

  • [...] (kojeg često navedem kao pozitivan primjer :)) je objavio svoj globalni izvještaj o odgovornosti prema okolini. [...]

  • [...] (kojeg često navedem kao pozitivan primjer ) je objavio svoj globalni izvještaj o odgovornosti prema okolini. [...]

  • [...] vijest je bosanska državna televizija. Pisao sam dosta o promjeni loga – GAP i Starbucks – sada možemo vidjeti kako BHT1 ne ide pozitivnim svjetskim trendovima, već [...]

  • [...] McDonald’s već određeno vrijeme sve manje koristi svoju maskotu, Ronalda McDonalda u svojim promotivnim aktivnostima. Njegovo mjesto zauzimaju poruke koje promovirajuMcCafe, napitke od kafe u svojim restoranima. Kako stručnjaci procjenjuju, McDonald’s je shvatio da je Ronald McDonald previše vezan za image hrane prezasićene mastima i loše za zdravlje, kao i da je kreiran da komunicira sa djecom. Komunikacija nezdrave ishrane prema djeci gubi rat u SAD, te se i McDonald’s okreće drugim tržištima, te uvodi zdrave menije. Vjerovatno će se truditi postati nalik Starbucks-u. [...]

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar .