Momci, puštajte brkove, počeo je Movembar
November 1, 2014 – 10:13 am | No Comment

Movembar, inače poznatiji kao novembar je mjesec brkova, to je godišnji događaj kada muškarci svih uzrasta, širom svijeta puštaju brkove.
Cilj ove globalne kampanje je da podigne svijest o zdravlju muškaraca, posebno svijest o opasnostima od …

Read the full story »
24/7

Društveni mediji

Featured

Hapa hapica (Food)

Headline

Home » 24/7

Na kafi sa Halidom umjesto Halida

Submitted by on December 28, 2010 – 1:58 pm12 Comments

Piše: Koštrebić Kemal (kemal.kostrebic@gmail.com)

Dugo sam imao ideju da u novom postu obradim Forda, jednog od najboljih marketara tokom recesije u zadnje 3 godine. Nedavno je Ford proglašen za najboljeg marketara 2010.godine na portalu AdAge.com. Također i u Interbrandovom godišnjem izvještaju 100 najvrijednijih brandova, Ford nije ostao nepohvaljen („Brands like Coca-Cola, Ford and Santander are guiding the way forward, showing the world that it is possible to win in this marketplace, and build the trust and loyalty that influence customer demand, despite the many risks..“; „…– it used the tremendous amount of customer feedback it received from the bloggers to update and improve models. As a best-case model for how to use social media eff ectively, Ford isn’t just soliciting customer feedback, it is responding to it“).

O Fordu sam već ranije pisao, ali je jedan magazin odbio da objavi tu priču (u martu 2009.). Sada će putem ovog bloga ipak biti dostupno javnosti.

Tada sam pročitao sljedeću vijest Strange Brew: Roasting Celebrity-Branded Coffees. Portal Brandchannel.com je napravio sažetak brandova kafa koje su nazvane po poznatim ličnostima (stvarnim ili fikcionim). Tako sam saznao da postoji Marley kafa (po reagge pjevaču Bob Marleyu), sa varijacijama Mystic Morning, Buffalo Soldier, Lively Up! i One Love.

Američki filmaš i režiser David Lynch prozivodi kafu gdje je na svakom pakovanju njegov potpis, koja je uz to 100% organski proizvedena, nabavljena po fer trgovini i uvijek svježa. U jako jednostavno snimljenom videu na ovaj proizvod prenosi jako puno svojih karakternih osobina i oživljava kutiju kafe.

Jest da nije Chuck Norris, ali je Steven Seagal jedan od omiljenih junaka iz djetinjstva moje generacije. J Uglavno, sada i Steven ima svoju kafu (odnosno energetski napitak). Zove se Lightning Bolt i vrijednosti branda izviru iz Stevenovog majstorstva nekoliko japanskih borilačkih vještina i njegovih filmskih uloga u kojima kombinira spirituelne koncepte, društvenu i svjest o okolini sa visoko energetskim nastupom. J. Sada mi zvuči smješno, ali ipak to je STEVEN SEAGAL! Na web-stranici njegovog napitka, možete pročitati o chi-energiji, chi-simbolu (koji je i logo ovo napitka), Stevenovu biografiju i zašto se napitak zove Lightning Bolt („When Steven Seagal finished creating a drink that holds untold natural power, there was only one equivalent in nature – The Steven Seagal’s Lightning Bolt“; WOW! J). U videu nam poručuje da je njegov napitak jedinstven (ne bolji, nego jedinstven, što je u marketingu ogromna razlika, svaka čast Steven!) sadrži tibetanske goji bobice i azijskse cordyceps (šta god da je ovo; može se svašta od Stevena naučiti). Raspisah se o Stevenu i njegovom napitku, ali ipak rijetko se može vidjeti toliko elemenata koji govore istu priču i prezentiraju konzistentne i integrisane vrijednosti.

Nakon što sam primio sve ove informacije o kafama koje vjerovatno nikad u životu neću probati, došla je ideja za novi post. Svako jutro sam prolazio pored reklame za novi BH brand kafe koji je pokrenula megazvijezda balkanske folk muzike, Halid Bešlić.

Drago mi je što vidim pokretanje nekog našeg branda, da sam odmah zaboravio na Ford. Pogotovo što sada imam i priliku uporediti domaći brand sa inostranim.

Ipak, to je skoro sve što se može u ovom slučaju pohvaliti (nažalost).

“Ova ideja prvi put mi je sinula kada sam snimao reklamu za Grand kafu. Tada sam pomislio zašto ne bih i ja imao vlastitu kafu. Prije dvije godine počeo sam da polako sklapam mozaik, da bi prije dva mjeseca kafa izašla na tržište, a moja poslovna ideja postala stvarnost”, priča Bešlić u razgovoru za portal eKapija.

Na kesici piše da kafu proizvodi kompanija Anamarija iz Banja Luke, a da distribuciju radi „Promex Trade“ iz Bihaća. “To je inače kompanija mog harmonikaša, on vrši distribuciju, a ja pomažem oko reklame. Nije isključena ni mogućnost da u budućnosti kupim vlastiti pogon za proizvodnju kafe“, ističe Bešlić.

O lansiranju HB branda (kako je valjda službeno ime branda, a natpis ispod „Kafa sa Halidom“ je valjda slogan) se moglo saznati jedino iz outdoor kampanje (ispravite me ako griješim). PR kampanije nije bilo nikako (prema onome što je meni na Googleu dostupno, jedino postoji ovaj članak na eKapija.ba). Brand nema svoju web stranicu.

Na pakovanju se može pročitati jako malo o samoj kafi (izuzev tehničkih informacija i o tome da se radi o kafi ekstra kvalitete). Može se jedino vidjeti Halidov lik.

Što se same kafe tiče, radi se o minas kafi, odnosno standardnoj bosanskoj ili turskoj kafi. Moje skromno poznavanje turske kafe je dalo ocjenu da nema nikakve diferencijacije po pitanju ukusa.

Sve u svemu jako siromašno.

To i ne bi bilo čudno uzimajući u obzir naše okruženje, međutim…

Bio bi mi veliki kiks da ne prođem dobro u Beogradu. Možda čak kiks karijere. To su opasne stvari za mene. Moje se pjesme pjevaju. Ja sam tamo mit. I ako bih išao, morao bih tri-četiri mjeseca zagrijavati teren. Sada smo ubacili “best of” CD i odmah se osjeti. I ide “Miljacka”. I zato su ti pozivi jaki. Nisam imao ni vremena, za takve koncerte treba se pripremiti. Barem za prvi. Poslije će, možda, biti lakše… Ali, ne treba ići glavom kroz zid. U Srbiji trebam napraviti priču, kao što sam u Hrvatskoj. Tada ima smisla i tada ću otići“.

Halid je govoreći o svom mogućem koncertu u Beogradu pokazao da nije neznalica po pitanju kreiranja branda. Čak šta više! On je svakako među najvećim brandovima Bosne i Hercegovine.

Zašto je onda Halid dopustio da mu ekstenziju branda u kategoriju kafe rade amateri? U Beograd ne želi samo da ode i održi koncert (iako je i njemu jasno da može „hladno“ rasprodati bilo šta), već želi, kao i u Zagrebu, spektakl. Zašto je ovdje napravio samo kafu a ne doživljaj? Ako na koncerte idemo samo zato što pjeva Halid, kafu nećemo piti ako je samo na kesi Halidova slika.

O elementima kojima je Halid propustio priliku obogatiti ovaj brand se može danima govoriti (može se jako dobro vidjeti iz primjera Marley, David Lynch i Steven Seagal napitaka). Također, Halid je propustio priliku da svojim proaktivnim i inovativnim pristupom (koji praktikuje u svojoj karijeri već više od 30 godina) podigne nivo sofisticiranosti domaćeg potrošača i zaoštri tržišnu utakmicu među proizvođačima kafe.

Iako Halidu treba odati priznanje za hrabrost u pokretanju vlastitog branda (za što se mnogi ne usuđuju ni razmišljati u BiH), nije se trebao voditi naslovom svoje pjesme „Požuri“ (zanimljivo je da ta pjesma počinje stihovima „Taj dan i kafa imala je cudan ukus…“).

Pročitajte više o izgradnji branda kafe na i uz sretne praznike popijte dobru kafu :):

http://www.brandchannel.com/home/post/2010/07/13/Al-Pacino-First-Product-Endorsement.aspx

http://adage.com/cmostrategy/article?article_id=146928

http://www.brandchannel.com/home/post/2010/11/30/Seattles-Best-Coffee.aspx

http://adage.com/article?article_id=133988

http://pledge5.starbucks.com/

12 Comments »

  • Kemale, vrlo zanimljiv post.

    Moram da priznam da nisam ni najmanje iznenađena neprofesionalnim pristupom u pozicioniranju HB kafe. Na kraju, zaista je malo primera uspešnog pozicioniranja novog brenda na našim prostorima. Očigledno bi svima, a ovde mislim i na agencije, dobrodšla intenzivna edukacija na polju bredning strategije.

    Previše je priučenih eksperata u igri na sve zahtevnijem marketu.

    Keep up the good work! Ovaj blog sve radije posećujem ;)

  • Kemal Koštrebić says:

    Dragana,

    hvala na komentaru!

    Puno pozdrava i sretni praznici!

  • Masheenka says:

    Iskreno, za Halida vrijedi ono sto je, ako se ne varam, Tony Montano rekao za Cholu: da samo prdi i podriguje 45 minuta, prodace najmanje 50.000 CDova. Steta sto HB pusta da ga kace i na osvjezivac zraka..

  • Bob Marley nije baš dobar odabir za brend kafe (Marley Coffee).

    Ljudi bi Marleyja mogli više asocirati sa travom (čitaj: čajem) umjesto kafe. Vrijedi razmisliti, ako već ne postoji Marley čaj.

    Halid Bešlić je zanimljiva pojava u marketing svijetu. Sjetite se Mister Džirlo-vog čaja za mršavljenje, Grand kafe i sada HB kafe.
    Bešlić je tokom proteklih godina izgubio značajan dio na vrijednosti svog imidža. Time je izgubio i na svojoj vrijednosti za marketing industriju.

    … Halidu treba odati priznanje za hrabrost u pokretanju vlastitog branda… – Ne slažem se. Hrabrost se može definisati i kao: ludost ili jednostavno GLUPOST.

  • [...] naslov kaže, opet pričamo o kafi. Ovog  puta ne o lokalnoj nego globalnoj kafi. Koju iz dalekih zemalja donose [...]

  • Ened D. says:

    Hm, dobro opažanje, ipak je to Halid, gdje on da takvu stvar prepusti slučaju.

    Mada Kemo, da malo zaviriš u ovaj dio Bosne, pamet bi ti stala kad bi vidio na koji način se ovdje plasira proizvod, koliko proizvođači ulažu u najosnovnije, bar u vizuelni identitet, ali je zato proizvod vrhunski.

  • kemalkos says:

    Izvinjavam se zbog kasnog odgovora, ali zbog tehničkih problema sam tek sada vidio komentare.

    @Masheenka možda bi ga slušali kako prdi, ali sumnjam da će kupovati kafu :)

    @Profesionalac u džungli (?!) nije mi jasna povezanost Mr Džirla, Grand kafe i HB kafe. Grand kafa je trenutno jedan od najjačih brandova kafe na Balkanu.
    Ne znam zašto bi ovaj Halidov potez označili kao ludost. Ja razliku između hrabrosti i ludosti prepoznajem po tome što je hrabrost ipak potez usmjeren u izgradnju nečeg pozitivnog, pogotovo kad se ide sa vlastitim sredstvima. Iz vlastitog iskustva i jednog istraživanja znam da naše kompanije traže da budu samo proizvođači, a da neko drugi bude marketar (naravno ne znaju da marketar ubire najbolju premiju). Proizvodimo proizvode pod tuđim brandovima. Zbog toga je ovaj Halidov potez, koji ide u suprotnom smjeru – znači Halid se bavi marketingom a ne proizvodnjom; doduše možemo vidjeti koliko kvalitetno i efektivno, ali ipak radi na brandu, možda za određeno vrijeme i nadođe – treba istaći kao hrabar i pozitivan primjer.

    @Ened Kao što sam Profesionalcu iz džungle (?!) napisao, moguće je i da Halid u budućnosti popravi taj segment. Da je jača konkurencija domaćih brandova, možda bi se imao na koga i ugledati i posavjetovati. Ovako je prilično usamljen.

    Hvala svima na komentarima! Nadam se da ćete nastaviti komentarisati i pratiti ovaj blog. Pozdrav

  • Selma Kadic says:

    Svaka čast za ovaj tekst

  • kemalkos says:

    Hvala Selma!

  • [...] promovisanja lijepih običaja i vrijednosti s njegove strane; u ovom slučaju slično kao Halid) u ovom spotu promoviše bahati običaj dugih razgovora u društvu, gdje je društvo tu onako [...]

  • Jumbo says:

    Mnogima sigurno nije poznato da se HB Kafa prodaje sirom Australije a pogotovo u Melbournu u poznatoj Cevabdzinici CENTRAL CAFE.
    Kafa je fantasticna,bila Halidova ili ne. Ipak Halidova slika je cini ljepsom i ukusnijom. Nehrudin Melbourne.

  • kemalkos says:

    Drago mi je da HB kafa ima uspjeha u inostranstvu, samo ne znam koliko je to dovoljno za isplativost kompletnog branda.

    Ipak ja sam posmatrao samo tržište BiH i mislim da kad se već Halid odlučio na ovakav projekat, mogao je da to uradi na daleko bolji način.

    Hvala na komentaru i puno pozdrava! :)

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar .