Ko koga zumira?!

Piše : Kemal Koštrebić

Često nam se dešava da zavolimo brand nakon gledanja nekog filma, a nekada i da nakon filma uz brand vežemo neke za nas negativne vrijednosti. Također, dešava se da se sjetimo filma ili karaktera u filmu kada vidimo ili čujemo za određeni brand. S druge strane, nekada jasno vidimo da se radi o sponzoriranom pozicioniranju branda (kada nas iritira), a nekada je to urađeno tako suptilno da je nemoguće zamisliti scenu bez pozcioniranja tog branda.

Podstaknut člankom sa web-portala brandchanell.com („Dinner for Schmucks, Porsches For Jerks“), a i nedavno završenim Sarajevo Film Festivalom, upustio sam se u analizu navedene teme. Dio pomenutog članka sam preveo (nazive filmova nisam prevodio zato što to zna biti nezahvalan posao, a obzirom da se mnogi i ne prevode, lahko ćete znati o kojima se radi; također moram se unaprijed izvinuti za mogući eventualni nespretni prevod. Priznajem, ipak nisam prevodioc, ali mislim da smisao neće doći u pitanje) i poslužiće nam kao uvod u vlastitu analizu. U ovom radu sam se najviše bazirao na brandove automobila.

Sa Inception-om na prvom mjestu već treću sedmicu za redom, Brandcameo nema novih filmova o kojima bi izvještavali. Umjesto toga, razmotrićemo jednog ovosedmičnog takmaca, Dinner for Schmucks, i vidjeti šta nam može reći o tome kako publika percipira Porsche brand.

Ukratko, ako lik u filmu vozi Porsche-a, velika je šansa da je on pravi pravcati šupak. Zbog čega?

Konkretnije, vozači Porsche-a su sebični muškarci, vjerovatno previše arogantni da bi vidjeli svoje vlastite greške.

Nezreli diplomac u Failure to Launch, egocentrični doktor u 2012(naziv filma), hirurg ženskaroš u Valentine's Day i hazarder u Fantastic Four su samo neki od likova na ekranu koji uočljivo voze Porsche. Ne samo da imaju zajednički brand automobila, već su svi zaslijepljeni svojim egoizmom. Slučajnost?

Toj listi dodajmo i Dinner for Schmucks. Glavni lik u filmu, Tim je rukovodioc u usponu koji će pogaziti bilo koga ko stoji na putu njegove karijere. Naravno, Tim vozi Porsche.

Istina, pozicioniranje Porsche-ovog branda u filmu je evaluiralo da postane povezano sa kompleksnim, ako ne neprivlačnim, likovima. To nije više automobilski brand otvorenih, „loših momaka“, kao što je Al Pacinov Tony „Scarface“ Montana. Možda su današnji vozači Porsche-a na ekranu kreteni, ali opisuju karakter koji se na kraju iskupljuje.

Možda niko bolje ne utjelovljuje kako filmaši i publika vidi vozača Porsche-a od lika Jake Adlera (Alec Boldwin) iz filma It's Complicated. Adler, umjereno bogati 50-godišnjak, se bori sa svojim istupima dok vara svoju sadašnju suprugu sa bivšom suprugom, koju je par godina unazad ostavio zbog sadašnje. Adlerova impulsivnost ga tjera da lovi svoju sreću, dok ga ostavlja emocionalno uništenim u stvarnosti. Šta je parkirano u scenama njegovog emocionalnog zločina? Njegov Porsche.

Kako je slatki sportski auto postao univerzalni simbol za „arogantno đubre“? Da li je ovo prikazivanje na ekranu jednostavno oslikavanje karakteristika branda koje već postoje? Ili Porsche-ove karakterizacije na ekranu usmjeravaju naše stvarne percepcije branda? Ko koga zoomira?

Kakva je situacija u Bosni i Hercegovini? Da li reditelji koriste brandove kako bi kvalitetnije karakterizirali svoje likove ili se karakteri likova prenose na brandove? Nesumnjivo je da se neki automobili pojavljuju da bi opisali likove (po mom skromnom mišljenju i prije analize, rekao bih da se u te svrhe najčešće koriste stariji modeli VW-a, posebno Golf II te različiti modeli Mercedes-a). Ali također možemo vidjeti i da kamera lagano preleti prego logotipa (na volanu ili na masci) automobila te nam jasno stavi na znanje ko je sponzorirao pojavljivanje auta u filmu.

Analizirao sam pojavljivanje brandova u filmovima Na putu, Jasmile Žbanić, u čijem se najnovijem ostvarenju jasno ojavljuje samo jedan brand automobila. Automobil koji voze glavni likovi filma, Amar i Luna, je vjerovatno Dacia Logan, ali se nigdje jasno ne prikazuje logo proizvođača (prema vanjskoj liniji automobila se može pretpostaviti da se radi o pomenutom automobilu). Brand koji se u više navrata jasno vidi je Volkswagen (i to dvije verzije Golfa). U slučaju Volkswagen-a jasno se vidi prepoznatljivi logo, a i automobil je puno duže u kadru u odnosu na Dacia-u.

Teško je reći da li su automobili prikazani sa namjerom proizvođača (odnosno njihovih zastupnika za BiH). U slučaju Golf-a pogotovo, zbog sveopće raširenosti ovog branda u Sarajevu. Za Daciu je, također, teško reći jer taj brand još nije definirao svoje karakteristike branda u BiH. Također, ne znam da li su slični aranžmani uopšte bili dozvoljeni zbog partnera u koprodukciji.

Golf-a vozi Nađa, supruga selefije Bahrije. Iako mi je uvijek pomalo iznenađujuće vidjeti ženu kako vozi Golf-a (najviše zbog percepcije Golfa kao muškog branda, a i zbog jako teškog volana), karakteristike Golfa kao ekonomičnog, jeftinog i pouzdanog automobila se prilično dobro uklapaju u karakter koji Nađa predstavlja (pokrivena žena selefije, čija je isključiva dužnost briga o porodici).

S druge strane, Dacia još uvijek nije pozicionirana u mojoj glavi (a vjerujem i kod drugih ljudi, jer se radi o prilično novom brandu u BiH). Zbog toga sam na web stranici zastupnika Dacije u BiH potražio koje su vrijednosti branda koje taj brand treba da predstavlja. Naglašene su pouzdanost i moderan dizajn. U ovom slučaju, ako u filmu bude prepoznat i zapamćen od strane publike kao Dacia Logan, auto koje voze Amar i Luna može biti prepoznato kao brand koji koriste mladi, zaposleni ljudi koji ne brinu puno za egzistenciju i razmišljaju o osnivanju porodice (Yuppies).

Bez obzira na to „ko koga zumira“ u filmu Na putu, mogu da kažem da je Dacia, što zbog velike gledanosti filma, što zbog pozicije u ciklusu izgradnje branda i vrijednosti koje se manje-više poklapaju, više profitirala pojavljivanjem u ovom filmu. Golf se često pojavljuje u domaćim filmovima, te bi odgovorni za taj brand mogli iskoristiti ovu šansu kako bi izbjegli eventualno vezanje neželjenih karakteristika (ili vezanje nekih novih, koje bi repozicionirale brand) ličnosti za taj kultni brand u BiH.

http://www.filmske.com/najnovije-vesti/10-automobila-sa-najvise-pojavljivanja-u-filmovima

2 0 komentara

  1. DE Khan August 12, 2010
  2. cheap offsore hosting Novembar 15, 2011

Ostavite komentar